loading...
badbakhtyai
تفرجگاه بازدید : 110 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

ناهنجاری های مادرزادی تعداد کلیه

نبودن مادرزادی هر 2 کلیه

نادرترین و کمیاب ترین ناهنجاری بوده و معمولا مغایرت با حیات و بقای نوزاد و جنین داشته و این بچه ها معمولا مرده به دنیا می آیند و یا در طی 2 روز اول زندگی می میرند.

از لحاظ ظاهری این بچه ها ظاهر و قیافه مشخصی داشته و در قبل از تولد و در دوران جنینی با سونوگرافی مشخص می شوند.


نبودن مادرزادی 1 کلیه

شیوع ان در حدود 1در 1100 تولد می باشد و در پسرها شایع تر از دخترها بوده و در طرف چپ شایع تر از راست می باشد. این ناهنجاری به طور شایع همراه ناهنجاری های سیستم تناسلی چه در مذکر و چه مونث می باشد؛ به علاوه در این بیماران ناهنجاری های دیگر سیستم های بدن مثل قلب و عروق، گوارش و غیره دیده می شود.

تشخیص این بیماری به صورت اتفاقی بوده و معمولا این افراد مشکلی از لحاظ تک کلیه بودن در طول زندگی نخواهند داشت.


بیشتر بودن تعداد کلیه ها

بالاتر بودن تعداد کلیه ها یعنی 3 یا 4 کلیه وجود داشته باشد. این ناهنجاری بسیار نادر بوده و حتما باید از کلیه های 2 قسمتی که شایع هستند تفکیک شود. این ناهنجاری معمولا بدون علامت بوده و به صورت اتفاقی کشف می شود.


تفرجگاه بازدید : 4 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

بزرگ شدن پروستات

پروستات کجا واقع شده و چه وظایفی برعهده دارد؟

پروستات غده‌ای است درست زیر مثانه که منشا جنینی دارد. زمانی که جنسیت جنین مشخص شده و جنین به جنس مذکر تبدیل می‌شود، این بافت جنینی به پروستات تبدیل می‌شود اما این بافت در جنس مونث از بین رفته و آثار کوچکی از آن باقی می‌ماند. پروستات در دوران جنینی و نوزادی کار خاصی انجام نمی‌دهد و وظایف اصلی آن پس از بلوغ است. در واقع تا سن 15 تا 16 سالگی رشد بسیار آرامی دارد. پس از بلوغ، هورمون تستسترون که از بیضه ‌ها ترشح می‌شود، تحت تاثیر آنزیمی به نام 5 آلفا رودکتاز به دی‌هیدروتستسترون یا DHT تبدیل می‌شود که قدرت این ماده چندین برابر تستسترون است و موجب رشد سریع و چند برابر پروستات می‌شود. این رشد سریع تا 19 الی 20 سالگی ادامه داشته و پس از آن تا 40 سالگی دوباره رشد آرامی پیدا می‌کند.

کار مهم پروستات در دوران پیش از بلوغ، ترشحاتی است که به همراه ترشحات غدد دیگر به مجرا ریخته و آن را مرطوب کرده و به اصطلاح عامیانه آن را روغن ‌کاری می‌ کند تا مجرا روان شده و از خشک شدن آن جلوگیری ‌کند. اما پس از بلوغ و تولید اسپرم به ‌وسیله بیضه‌ ها، مجاری وازودفران که مجاری عبور اسپرم هستند و از داخل پروستات می‌ گذرند اسپرم همراه مقدار زیادی از ترشحات پروستات دفع می‌ شود به‌ طوری که بیش از90 درصد حجم مایع منی از ترشحات پروستات و فقط یک درصد آن اسپرم است. این مایع حاوی موادی  است برای تغذیه و نگه داری اسپرم و مواد ضد عفونی‌ کننده به اضافه برخی اسیدهای آمینه.


چه عاملی سبب بزرگی پروستات می‌شود؟

پروستات از یک قسمت محیطی یا عضلانی و یک بافت مرکزی که بافت غددی است تشکیل شده است. پس از 40 سالگی باز به دلیل تغییراتی که در هورمون‌های بدن آقایان انجام می‌شود، نسبت دی‌هیدروتستسترون به استروژن تغییر می‌کند و میزان استروژن بالاتر می ‌رود یا دی ‌هیدروتستوسترون پایین می‌آید. این استروژن سبب حساس شدن بافت غددی پروستات شده و گیرنده‌های آن را بیشتر می‌کند. در نتیجه پروستات دوباره شروع به رشد اضافه می‌کند و بحث بزرگی پروستات پیش می‌آید که حدود 40 سالگی است منتها این رشد به صورت آرام است تا حدود سن 55 سالگی که علایم خود را نشان می‌دهد.


پس ما از 40 سالگی منتظر علایمی نیستیم؟

خیر ولی اگر هم علایمی باشد، زودگذر بوده و با درمان حل می‌شود.


علایم بزرگی پروستات چیست؟

علایم بزرگی پروستات شامل تکرر ادرار شبانه، تکرر ادرار روزانه، تخلیه نشدن ادرار به‌خوبی، کاهش قطر ادرار، کاهش پرش ادرار و این که آخرهای ادرار به صورت قطره ‌قطره می‌آید و فرد احساس می‌کند که باید دوباره به توالت مراجعه کند و به تدریج میزان ادرار باقی ‌مانده در مثانه زیاد می ‌شود. چون پروستات بزرگ شده گردن مثانه را بالا می ‌زند و ادرار تخلیه کامل نمی ‌شود.


آیا بیماری های دیگری هستند که علایم آن ها شبیه به بزرگی پروستات باشد؟

مشکلات پروستات شامل تکرر ادرار، کاهش فشار و ... است. کسانی که با این علایم مراجعه می ‌کنند باید در مرحله اول بررسی شوند که بیماری دیگری دارند یا خیر. این بیماری‌ها عبارتند از مثانه‌های عصبی، افرادی که پارکینسون دارند، افرادی که تنگی مجرا دارند، افرادی که کنار مثانه ‌شان یک کیسه اضافی دارند و ادرارشان در آن کیسه جمع می‌شود و تخلیه نشدن کامل ادرار دارند و دچار عفونت های مکرر ادراری می‌شوند و در مراحلی از بیماری دیابت هستند. زیرا دیابت مثانه را به سمت فلج شدن پیش می‌برد. این بیماران در ابتدا دچار تکرر ادرار هستند اما پس از مدتی مثانه ‌شان تقریبا فلج می‌شود و ادرار به ‌طور کامل تخلیه نمی‌شود. این بیماری‌ ها باید تشخیص داده شده و درمان شود و باز اگر علایمی وجود داشت می ‌توان به بزرگی پروستات شک کرد.


چند درصد از افراد ممکن است به بزرگی پروستات مبتلا شوند؟

از 55 سالگی تا 90 سالگی، 90 درصد آقایان به علت بزرگی پروستات به یک مداخله اورولوژیک نیاز پیدا می ‌کنند. یعنی فقط 10 درصد ممکن است نیاز به پزشک نداشته باشند و یکی از روش‌های جراحی باز، تراشیده شدن، لیزر و روش‌های کم‌ تهاجم ‌تر در آن ها استفاده می ‌شود تا راه مجرا بازبماند و ادرار راحت تخلیه شود.


چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به بزرگی پروستات هستند؟

همان‌طور که توضیح داده شد، بزرگی پروستات تحت تاثیر هورمون‌های داخلی بدن است و فاکتورهای خارجی نقش مهمی در آن ندارند و این بزرگی به هر حال در آقایان سنین مختلف صورت می‌گیرد. یکی ممکن است در سن 50 سالگی نیاز به عمل داشته باشد ولی یکی تا 90 سالگی هم علایمی از خود نشان ندهد. این دیگر بستگی به ژنتیک و وراثت افراد دارد.


تشخیص به چه صورت انجام می‌شود؟

بزرگی خوش‌خیم پروستات در قسمت مرکزی پروستات صورت می‌ گیرد که غدد این منطقه بزرگ شده و رشد می ‌کند. توجه کنید که تعداد سلول‌ها زیاد نمی ‌شود بلکه حجم سلول ‌ها افزایش می‌یابد. حدود 85 تا 90 درصد افراد این وضعیت را دارند، 10 تا 15 درصد هم، اختلال و تغییراتی در سلول‌های محیطی پروستات دارند، مانند ظهور یک غده یا ندول، در یک لوب سپس لوب بعدی و سپس آهسته از پروستات خارج شده و ممکن است بافت‌ها و استخوان‌ را درگیر کند. این تغییرات طوری است که باز سلول‌های پروستات را با رشدی آهسته به سمت سلول‌های جنینی می ‌برد. این غده بدخیم ایجاد شده در پروستات بر توبول‌هایی تاثیر می‌ گذارد که درون‌شان ماده‌ای به نام پی.اس.ای است. ترشحاتی که از پروستات خارج می‌شود، غنی‌ از پی.اس‌.ای است ولی مقدار این آنزیم در خون کم است.

زمانی که غده در بافت محیطی ایجاد می ‌شود، ساختمان سلول‌ها را به هم می ‌ریزد و توبول‌ها را تخریب می ‌کند و موجب می ‌شود پی.اس.ای بیشتری وارد خون شود. وقتی پی.اس.ای خون بالا رفت، به مشکلات پروستات شک می ‌کنیم. البته بعضی موارد شامل بدخیمی، التهاب یا عفونت در پروستات و معاینه پروستات می ‌تواند جواب آزمایش را مثبت کاذب نشان دهد. به عنوان مثال، پزشک در بعضی از معاینات مجبور می‌ شود از راه مقعد پروستات را معاینه کند. این معاینه سبب افزایش پی.اس.ای در خون می‌ شود یا حتی زمانی که فردی در اثر بیماری دیگری، مجبور به استفاده از سوند است.


در صورتی که آزمایش مثبت کاذب باشد، پزشک چگونه به صحت آزمایش پی می ‌برد؟

پزشک باید یک شرح حال دقیق از بیمار بگیرد. اگر بیمار طبق آن چه گفته شد معاینه شده بود باید صبر کرد سه تا چهار هفته بگذرد و در این زمان مشکل دیگری هم نباشد. چون حتی در افرادی هم که یبوست دارند به دلیل ماساژی که مدفوع از طریق رکتوم به پروستات می ‌دهد، باز به افزایش نسبی پی.اس.ای در خون منجر می‌شود. پس از این مدت زمان دوباره یک آزمایش پی.اس.ای انجام می‌دهیم. اگر باز میزان پی.اس.ای بالا بود، مجبوریم یک سونوگرافی از طریق مقعد انجام دهیم تا بتوانیم بافت محیطی پروستات را ببینیم و با سوزنی که وارد می ‌کنیم نمونه ‌برداری انجام می‌ دهیم تا ببینیم در چه مرحله‌ای از بدخیمی است.


درمان به چه شکل انجام می‌ شود؟

توجه به سن بیمار در درمان مهم است. اگر بیمار بالای 75 سال داشت، دیگر نیازی نیست که جراحی سنگینی را به او تحمیل کنیم اما اگر زیر 75 سال بود، احتیاج به برداشتن غده و بافت‌های اطرافش دارد تا به بافت‌های مجاور نفوذ نکند. چون یکی از جاهایی که بدخیمی پروستات آن را درگیر می‌ کند، مهره‌های ستون فقرات و استخوان‌های ران یا لگن است که اگر به این مرحله برسد، دیگر درمان جراحی فایده ندارد.

زمانی جراحی تاثیر گذار خواهد بود که سرطان محدود به پروستات باشد. ولی اگر بدخیمی از پروستات بیرون زد، به سراغ سایر درمان‌ها مانند هورمون درمانی و رادیوتراپی و سپس شیمی‌ درمانی می‌ رویم.

درباره تاثیر آنتی اکسیدان ها بحث‌های زیادی روی همه ارگان‌های بدن هست. به‌ طور کلی آنتی‌اکسیدان‌‌ها موادی هستند که استفاده از آن ها توصیه می‌شود. مانند گوجه فرنگی که می ‌گویند تاثیر زیادی در پیشگیری از سرطان دارد. اما همان ‌طور کهگفته شد، فاکتورهای خارجی تاثیر چندانی روی بزرگی پروستات ندارند. اما در مواردی استفاده از ادویه ها و موادی مانند پسته، خرما، عسل، نارگیل، موز و... سبب ایجاد یک التهاب و بزرگی کاذب در پروستات می‌شود که با قطع استفاده از آن، این بزرگی هم رفع می‌شود. درباره مصرف گوشت قرمز، تخم مرغ و چربی هایی که حاوی کلسترول هستند، مشخص شده کلسترول در افرادی که سرطان پروستات داشته‌اند، بالاتر بوده است چون کلسترول حلقه اصلی تولید تستسترون است و همان‌طور که در اول بحث گفته شد، تستوسترون موجب بزرگی پروستات می‌شود.


افرادی که بخواهند چکاپ کنند، باید از چه سنی شروع و به چه مراکزی مراجعه کنند؟

 در گذشته امکان غربالگری سرطان پروستات وجود نداشت. یعنی زمانی متوجه بیماری می‌شدیم که فرد جراحی می‌ کرد که آن وقت هم انجام اقدامات بعدی مشکل بود. اما سال‌هاست که امکان اندازه ‌گیری "پی.اس.ای" که آنتی‌ژن اختصاصی پروستات است، وجود دارد. توصیه می شود آقایان بالای 40 سال به‌خصوص افرادی که سابقه بدخیمی پروستات را در خانواده و نزدیکان خود دارند، هرچه سریع ‌تر برای انجام تست به پزشک مراجعه کنند که اگر تغییراتی دیده شد هرچه زودتر تشخیص و درمان آن شروع شود. خوشبختانه اگر سرطان پروستات به موقع تشخیص داده شود، درمان‌ آن قطعی است. اگر PSA از حد طبیعی پایین ‌تر باشد باید هر شش ماه آزمایش انجام شود اما اگر میزان آن در حداکثر نرمال بود و احتمال بالا رفتن آن وجود داشت سه ماه دیگر باید بررسی شود. اما افرادی که سابقه بدخیمی را در خانواده ندارند باید از 45 سالگی اقدام به آزمایش کنند و یک آزمایش خون ساده بدهند که نیازی به ناشتا بودن هم ندارد.


حرف آخر؟

آقایان عفونت‌های ادراری را جدی بگیرند. ادرار را طولانی ‌مدت نگه ندارند، زمانی که حس تخلیه دارند حتما این کار را انجام دهند زیرا نگه داشتن ادرار و پُری آن موجب ایجاد پرخونی مثانه و پروستات می‌ شود و می ‌تواند علایم را تشدید کند. بهترین توصیه‌ این است که به سلامت خود اهمیت بدهند و برای ‌آزمایش‌های دوره‌ای خود وقت بگذارند.


تفرجگاه بازدید : 4 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

قلب،بیماریهاو درمان آن از دیدگاه ابو علی سینا(11)

  نشاني هاي مزاج سرد خشك طبيعي قلب

۱-      نبض كند است، اما نه كامل.

۲-      دارنده قلب دير مي رنجد و خشمگين مي شود.

۳-      خشم گرفتنش زودگذر نيست و زياد مي ماند.

۴-      كينه توز است، كينه را در دل نگه مي دارد.

۵-     موي بر بدن ندارد.

6.       بدنش دربسايي  (لمس) سرد و خشك است، مشروط بر اين كه كبد با گرم نمودن زياد و تري بخشيدن تا اندازه اي  هرچند كم  به داد قلب سرد خشك مزاج نرسيده باشد و آن را تعديل ننموده باشد.


تفرجگاه بازدید : 7 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

درد پستان

 

درد پستان Breast pain

 

درد و ناراحتی است که معمولاً یک یا هر دو پستان را مبتلا می سازد .

 

سن : بیشترین شیوع بین 50- 15 سالگی است .

ژنتیک و نحوۀ زندگی : عوامل خطر به علل آن بستگی دارند .

 

درد پستان مشکل بسیار شایعی است در اغلب خانمها درد دوره ای است ، شدت درد در پاسخ به تغییرات هورمونی سیکل قاعدگی متنوع می باشد . این درد دوره ای معمولاًبیشترین شدت را قبل از پریود دارد و هر دو پستان را مبتلا می سازد . درد پستان دوره ای برای حدود یک دوم خانمها مشکل طولانی مدتی محسوب می شود . در خانمهایی که درد پستان دوره ای شدید و مکرر دارند و همراه با توده پستان گسترده دارند ، این مشکل قبل از پریود شدیدتر می شود . درد ممکن است با استرس و مصرف نوشیدنیهای خاص کافیئن دار شدیدتر شود . در بعضی خانمها ، درد پستان به قاعدگی بستگی ندارد . یکی از علل درد پستان غیر دوره ای کشیدگی عضله است . به ندرت درد به علت کیست یا سرطان پستان می باشد . این درد نیز ممکن است ناشی از یک مشکل کوتاه مدت نظیر التهاب بافت پستان به علت عفونت یا تراکم و تجمع شیر در پستان پس از زایمان باشد . بعضی مواقع علت درد پستان ناشناخته است . در صورتیکه فرد پستانهای بزرگ داشته باشد ، مستعد ابتلا به درد دوره ای و غیر دوره ای می باشد .

 

اقدامات درمانی

 

پزشک در مورد درد پستان سوال خواهد نمود تا در صورت وجود ، از طرح خاص آن اطلاع یابد . وی پستانها را معاینه خواهد نمود و این بدین منظور است تا در صورت وجود بیماری زمینه ای مانند کیست یا نواحی حساس اطراف عضلات ، آنها را بیابد ، اگر در طی معاینه و مشاوره مشخص گردید که عامل زمینه ای وجود ندارد ، پزشک از بیمار می خواهد تا هنگام و زمان درد ، آن را ثبت نماید واین امر کمک به تائید درد دوره ای می نماید . در صورتیکه پزشک مشکوک به بیماری و عامل زمینه ای بوجود آورنده درد شود ، بیمار را به کلینیکی جهت ماموگرافی و سونوگرافی ارجاع می دهد . تا به بررسی ناهنجاریهای بافت پستان بپردازد . درد خفیف دوره ای طور طبیعی نیاز به درمان ندارد . در تعداد 10% از خانمها درد آنقدر شدید است که زندگی روزانه فرد را دچار اشکال نموده و آن را مختل می کند . استفاده مقادیر زیاد روغن گل پامچال ، موجب کاهش بافت پستان به هورمونهای جنسی می شود . در هر حال در صورتیکه این درمان مؤثر نباشد یا درد شدید باشد پزشک دانازول Danazol  تجویز می نماید . دانازول دارویی است که عملکرد اثرات هورمونهای زنانه را روی پستان کاهش می دهد . هر چند این دارو در بهبود درد مؤثر است ، اما ممکن است عوارض جانبی چون آکنه ( جوش ) و افزایش وزن داشته باشد . درد های دوره ای به دنبال یائسگی کاهش می یابند ، اما در صورت مصرف داروهای جایگزینی هورمونی ، درد پس از یائسگی نیز ادامه می یابد اما اغلب پس از چند ماه بهتر می شود . در صورتیکه در پستان بی ارتباط به سیکل ماهانه باشد ، باید عامل آن درمان شود . کیستها معمولاً تخلیه  می شوند و در صورت وجود عفونت ، آنتی بیوتیک تجویز می شود . داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی به بهبود درد عضلانی کمک می نمایند .

 

اقدامات مؤثر

 

درد پستان ممکن است با پوشیدن پستان بندی که پستانها را بطور مناسب حفاظت می کند ، بهتر شود . در صورت احساس سنگینی و درد شدید پستانها ، فرد نیاز به پوشیدن پستان بند در شب دارد . دردهای دوره ای ممکن است با قطع مصرف کافیئن ، انجام تمرینات ریلکسیشن  که موجب کنترل استرس می شود و کاهش وزن که موجب کوچک شدن اندازه پستان می شود ، بهبود یابد . بعضی خانمها مصرف ویتامین E به شکل مکمل را سودمند یافته اند . اثر این ویتامین دراین دردها از نظر علمی ثابت نشده است .

 

 


تفرجگاه بازدید : 9 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

سرطان معده

تا 20 سال پيش، سرطان معده يكي از علل اصلي مرگ ناشي از سرطان در جهان به شمار مي‌آمد، اما علي رغم كاهش ميزان بروز اين سرطان در جهان طي سال‌هاي اخير، متاسفانه در كشور ما اين نوع سرطان همچنان به عنوان شايع‌ترين سرطان و بخصوص در بين مردان محسوب مي‌شود.اما پاسخ به سوالاتي همچون اين كه چه مي‌شود معده دچار سرطان مي‌شود و چه كنيم تا از ابتلا به اين سرطان جلوگيري كنيم مي‌توانند آگاهي بيشتري در جهت شناسايي و درمان بموقع اين نوع سرطان در اختيار ما قرار دهند.

معده قسمتي از دستگاه گوارش است كه به شكل كيسه‌اي عضلاني و قابل ارتجاع در حفره شكم قرار گرفته است. اين كيسه عضلاني با ترشح اسيد و شيره معده غذا را هضم مي‌كند و به روده باريك مي‌فرستد. ديواره معده از 3 لايه تشكيل شده است. داخلي‌ترين لايه آن كه در تماس مستقيم با محتويات و مواد غذايي درون معده است، لايه مخاطي ناميده مي‌شود. تقريبا در تمام سرطان‌هاي معده، سلول‌هاي سرطاني از همين لايه مخاطي سر چشمه مي‌گيرند.

سلام دکتر

مثل همه سرطان‌هاي ديگر، وقتي سلول‌هاي مخاط معده در تماس با مواد آسيب‌رسان قرار بگيرند يا عاملي باعث آزار اين سلول‌ها شود و البته اين آزار و اذيت به مدت طولاني ادامه پيدا كند، كم‌كم سلول‌ها تغيير شكل مي‌دهند و تكثيرشان از كنترل خارج مي‌شود و تبديل به سلول‌هاي سرطاني مي‌شوند.

سرطان معده بيماري‌اي است كه به مرور زمان و طي چندين سال ايجاد مي‌شود. معمولا اين سرطان در افراد مسن و بخصوص در مردان ديده مي‌شود. حدود 70 درصد افرادي كه به اين سرطان مبتلا هستند در دهه 5 و 6 زندگي خود قرار دارند و به طور كلي مي‌توان گفت شيوع اين سرطان بعد از 40 سالگي افزايش پيدا مي‌كند.

عوامل موثر در ايجاد سرطان معده

تغذيه نقش بسيار مهمي، هم در ايجاد سرطان معده و هم در پيشگيري از آن دارد. هر چيزي كه مي‌خوريد در تماس مستقيم با سلول‌هاي مخاط معده قرار مي‌گيرد. پس دقت كنيد كه چه مي‌خوريد. تحقيقات نشان مي‌دهند سرطان معده در اقشار كم درآمد جامعه كه عمده مواد غذايي آنها مواد نشاسته‌اي مانند نان و برنج است و ميوه و سبزي تازه در رژيم غذايي آنها كم است، بيشتر ديده مي‌شود.

همچنين روش‌هاي آماده‌سازي و نگهداري مواد غذايي بسيار مهم است. استفاده از غذاهاي دودي، ترشيجات و شوريجات به مقدار زياد مي‌تواند زمينه را براي بروز سرطان معده مهيا كند. همچنين استفاده از غذاهاي مانده و غذاهايي كه حاوي مواد نگهدارنده هستند، خطر ابتلا به سرطان معده را افزايش مي‌دهند.

علاوه بر تغذيه، ابتلا به عفونت هليكو باكتر نيز مي‌تواند زمينه‌ساز بروز سرطان معده شود. هليكو باكتر يك باكتري ميله‌اي شكل است كه در دستگاه گوارش اكثر ما ايراني‌ها وجود دارد، پس هر كس كه به اين عفونت مبتلا است به اين معنا نيست كه به سرطان معده مبتلا مي‌شود و تشخيص اين‌كه اين عفونت در چه كساني بايد درمان شود به عهده پزشك است.

در كنار اينها، ژنتيك نيز مي‌تواند نقشي در ايجاد سرطان معده داشته باشد، اما نقش عوامل محيطي مثل تغذيه در ايجاد اين سرطان بسيار پر‌رنگ‌تر است. از عوامل ديگر كه نقش كمتري دارند مي‌توان به اشعه درماني وسموم يا برخي داروها اشاره كرد.

علائم اوليه بروز سرطان

علائم اوليه سرطان معده به صورت اختصاصي و ويژه نيستند و شايد به همين علت بيشتر سرطان‌هاي معده دير تشخيص داده مي‌شوند. از اولين علائم قابل توجه در سرطان معده مي‌توان به ناراحتي گوارشي مبهم يا درد خفيف شكم، تهوع مختصر ولي به طور دائم و سوزش سر دل اشاره كرد. همچنين احساس پري زودهنگام بعد از غذا خوردن مي‌تواند از اولين علامت‌ها باشد. اگراين علائم در عرض چند هفته بهبود پيدا نكرده يا به طور مرتب تكرار مي‌شوند، با پزشك خود مشورت كنيد. علائم ديگر مثل خون در مدفوع، استفراغ، خستگي و ضعف شديد يا كاهش وزن شديد بخصوص اگر اين كاهش وزن به طور ناگهاني باشد، مي‌تواند از علائم ابتلا به سرطان معده باشد.

اهميت تشخيص زودهنگام

اگر سرطان معده در مراحل اوليه كشف و درمان شود، قابليت بهبود آن بسيار بيشتر از مواردي است كه در مراحل پيشرفته‌تر كشف شود. در بعضي از كشور‌ها مثل ژاپن كه شيوع سرطان معده زياد است، كارهاي زيادي براي تشخيص زود هنگام سرطان معده انجام مي‌دهند مثلا از 40 سالگي از تست‌هاي غربالگري استفاده مي‌كنند.

2 روش كلي براي تشخيص سرطان معده وجود دارد، يكي گاستروسكوپي و ديگري استفاده از اشعه‌ايكس گاستروسكوپي كه در واقع نوعي آندوسكوپي است. اين روش بسيار ساده است كه حدود 15 دقيقه طول مي‌كشد و بدون بيهوشي عمومي و با ناراحتي كمي قابل انجام است و ممكن است از آرامبخش ملايمي براي بهتر كردن وضعيت بيمار تزريق شود. در اين روش يك وسيله نازك قابل ارتجاع و تو خالي و بلند كه به آن گاستروسكوپ مي‌گويند، از طريق دهان بيمار به سمت معده رفته و پزشك به وسيله آن قسمت‌هاي مختلف معده را مشاهده مي‌كند و همچنين مي‌تواند به وسيله يك برس ظريف از هر قسمتي كه غير طبيعي به نظر مي‌رسد نمونه‌برداري كند و به آزمايشگاه بفرستد.

روش ديگر استفاده از اشعه ايكس است. در اين روش بيمار ماده‌اي به نام باريوم را مي‌خورد، معده با باريوم خوراكي پر مي‌شود و اجازه عبور اشعه ايكس داده نمي‌شود. سپس راديولوژيست با استفاده از اشعه ايكس از معده عكس مي‌گيرد.

راه‌هاي پيشگيري از ابتلا به سرطان معده

مي‌توانيد با عمل به نكات زير براي كاهش ابتلا به سرطان معده و حفظ سلامت دستگاه گوارش خود قدمي برداريد:

از نان‌هاي سبوس‌دار مثل نان سنگك به جاي نان‌هاي باگت، تافتون يا لواش استفاده كنيد. سعي كنيد تنوع در غذاها را رعايت كنيد. تا آنجا كه ممكن است از مصرف غذاهاي كنسرو شده بپرهيزيد و غذاها را به شكل تازه استفاده كنيد. چرا وقتي مي‌توانيد از غذاي سالم و تازه خانه استفاده كنيد، غذاي بيرون را مصرف مي‌كنيد؟ بسياري از مواد غذايي مثل آب ميوه‌ها و موادي كه براي مدت طولاني مي‌توان نگهداشت حاوي مواد نگهدارنده هستند كه مصرف طولاني‌مدت آنها براي دستگاه گوارش مضر است پس تا مي‌توانيد مصرف نكنيد. از مصرف غذاهاي مانده جدا پرهيز كنيد. مصرف سبزي و ميوه فراموش نشود. حداقل 3 بار در روز از ميوه‌ها و 3 تا 4 واحد در روز از سبزيجات استفاده كنيد. سبزيجاتي كه رنگ‌هاي تيره‌تري دارند در حفظ سلامت دستگاه گوارش موثرتر هستند. استفاده زياد از گوشت قرمز و بخصوص به شكل كباب يا سرخ‌شده و همچنين استفاده از قهوه و نمك زياد سبب آسيب به معده مي‌شود.

تحقيقات نشان مي‌دهد دستگاه گوارش انسان در ارتباط بسيار نزديك با سيستم عصبي است و بخش بزرگي از سيستم عصبي در دستگاه گوارش قرار دارد. اين ارتباط نزديك نشان مي‌دهد سيستم عصبي و وضعيت رواني بر دستگاه گوارش اثرات ويژه‌اي دارد.پس سعي كنيد آرامش و سلامت رواني خود را حفظ كنيد. حداقل 3 روز در هفته و هر بار 20 دقيقه ورزش كنيد. با اين كار هم به حفظ سلامت رواني خود كمك مي‌كنيد و هم به بهبود كاركرد دستگاه گوارش خود.

منبع


تفرجگاه بازدید : 12 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

گزارش سلامت - اختلال هویت جنسی بیماری شناخته شده است ...

 
اولین‌های جراحی

در سال 1930، برای اولین‌بار «وایناروگنر» آلمانی تقاضای انجام عمل جراحی تغییر جنسیت کرد و نامش را به «لیلی‌الب» تغییر داد. در آمریکا نیز «جورج برجنسون» در سال 1953 تحت عمل قرار گرفت و بعداز آن با نام «کریستین جرجنسون» زندگی کرد و اولین ترانس سکشوال فیلم‌های هالیوود شد. در ایران، «مریم خاتون ملک‌آرا»، اولین کسی است که موفق شد در سال 1365 با امام خمینی(ره) ملاقات کند و با نامه ایشان که محتوی صدور فتوا برای تغییر جنسیت با تایید پزشکی بود، به پزشکی قانونی مراجعه کرد و همان زمان اولین‌ مجوز تغییر جنسیت از سوی پزشکی قانونی در جمهوری اسلامی ایران صادر شد. خانم ملک‌آرا قبل از عمل جراحی «فریدون» نام داشت و در سال 1354 نامه‌ای به حضرت امام(ره) که در نجف بودند، نوشت که امام رحمه‌ا... این‌گونه پاسخ دادند: «تکلیف یک زن بر شما واجب است»، اما خانم ملک?آرا با پیگیری?های مستمر خود موفق شد سال 1365 خدمت امام خمینی(ره) رسیده و بعد از بررسی موضوع توسط علما و پزشکان، فتوای ایشان مبنی بر اینکه «تغییر جنسیت با تجویز طبیب مورد اعتماد اشکال شرعی ندارد» را اخذ کند. همان موقع امام راحل به دادستان وقت برای حکم اجرایی دستور می?دهد و دادستان نیز حکم تغییر شناسنامه فریدون ملک آرا را صادر می?کند و بدین ترتیب از سال 1365 در کشور ما کلینیک‌ها اقدام به عمل جراحی تغییر جنسیت کردند که تاکنون نیز ادامه دارد.


اختلال‌های جنسی و انواع آن

یک استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: «شیوع اختلال‌های جنسی در جوامع مختلف بین 1 تا 4 درصد است اما چون در کشور ما اطلاعات زیادی در این مورد وجود ندارد، ناشناخته مانده‌اند رابطه جنسی صحیح، بین یک زن و مرد بالغ (همسران) به وجود می‌آید و محرکش هم طبیعی است و یک روند طبیعی را طی می‌کند. این رابطه در محدوده قوانین و عرف جامعه است و هر رابطه‌ای که در این محدوده نباشد، یک اختلال جنسی محسوب می‌شود. تعداد اختلال‌های جنسی شناخته شده خیلی زیاد است و از مهم‌ترین آنها می‌توان به هموسکشوال، بای‌سکشوال و ترانس‌سکشوال اشاره کرد.» دکتر فرخ تافتاچی در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت»، می?افزاید: «هموسکشوال‌ها فقط با ‌جنس موافق خود ارتباط جنسی برقرار می‌کنند و نمی‌توانند با جنس مخالف ارتباط داشته باشند. بای‌سکشوال کسی است که هم با جنس خودش و هم مخالف خودش ارتباط برقرار می‌کند. ترانس سکشوال فردی است که هویت جنسی‌اش مطابق با شکل فیزیکی‌اش نیست. به عنوان مثال شخصیت جنسی‌اش زن ولی فیزیک مرد یا شخصیت جنسی مرد و فیزیک جسمی زن دارد.» این متخصص پزشکی قانونی با بیان این مطلب که اختلال‌های جنسی به دو دسته حقیقی و کاذب تقسیم می‌شوند، می‌افزاید: «گاهی اختلال جنسی به علت محرومیت جنسی و عدم دسترسی به جنس مخالف یا مسایل مالی و اینکه فرد می‌خواهد از طریق مسایل جنسی به اهداف خاصی برسد، رخ می‌دهد که کاذب است زیرا به علت دیگری شکل گرفته و موقتی است ولی در شکل حقیقی، علت به وجود آمدن آن خلقتی یا اکتسابی و دائمی و پایدار است.»


علل اختلال‌های جنسی

در مورد علت خلقتی بروز اختلال‌های جنسی، نظریه‌های مختلفی وجود دارد، مثلا گفته می‌شود ممکن است اشکالاتی در هیپوتالاموس مغز یا نوروترانسیمترها (حامل‌های شیمیایی مغز) وجود داشته باشد یا اینکه مادر در زمان بارداری داروهای خاصی مصرف کرده باشد. در مورد علل اکتسابی (محیطی) هم بررسی‌های زیادی انجام شده است مثلا گاهی این اختلال‌ها در کودکانی که کمبود محبت داشته‌اند، تعداد فرزندان زیاد بوده، پدرشان مسن یا فرد بچه آخر خانواده بوده یا به او لباس جنس مخالف را پوشانده‌اند، بیشتر دیده می‌شود که این‌گونه مسایل به سنین بسیار پایین (حدود 2 سالگی و حداکثر تا 5 سالگی)، یعنی زمانی که شخصیت جنسی در حال شکل‌گیری است، برمی‌گردند و عوامل محیطی بیشتر در این زمان است که نقش خود را در شکل‌گیری شخصیت جنسی افراد ایفا می‌کنند.


ترانس سکشوال‌ها

دکتر تافتاچی، در مورد ترانس سکشوال‌ها می‌گوید: «وقتی می‌گوییم یک نفر زن است یا مرد، نه به ژنتیکش نگاه می‌کنیم که در کروموزوم xy است یا xx و نه به فیزیکش کار داریم که مردانه است یا زنانه و نه ظاهرش، زیرا هیچ‌کدام از اینها ملاک نیست که فرد زن است یا مرد. به عبارتی انسان از نظر روانی مرد است یا زن و این روان‌پزشک است که در مصاحبه با افراد این مساله را تشخیص می‌دهد. پس اگر روان‌پزشک بگوید این فرد زن است، حتی اگر فیزیکش مردانه و کروموزومش XY باشد، به واقع زن است و برعکس.» این استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح می?کند: «به این افراد که هویت جنسی‌شان با شکل فیزیکی‌شان تفاوت دارد، ترانس سکشوال گفته می‌شود و با شرایطی می‌توانند کاندیدای تغییر جنسیت باشند. اغلب این افراد می‌خواهند شکل فیزیکی خودشان را مطابق با هویت جنسی‌شان عوض کنند. البته این کار مراحل خاصی دارد؛ ابتدا فرد باید به روان‌پزشک مراجعه کند و چند ماه درمان شود و معلوم شود که آیا این اختلال کاذب است یا حقیقی و بعد باید مدتی به او وقت داد که در شکل و شخصیت جنسی‌ای که دوست دارد، زندگی کند و با خانواده‌اش صحبت شود که مشخص شود در شکل و شخصیت جنسی جدید که قرار گرفته، سازگاری بیشتری دارد و از نظر فکری و روانی بهتر و موفق‌تر است یا نه. بعد از مصاحبه‌های روان‌پزشکی و شنیدن اظهارات خانواده و پافشاری خود فرد، به او مجوز تغییر جنسیت داده می‌شود و اگر این اجازه داده نشود، او که خودش را مثلا زن می‌داند، رفتارهای زنانه نشان خواهد داد و دچار مشکلات زیادی می‌شود. او جامعه را هم دچار مشکل می‌کند و گاهی حتی این افراد دست به خودکشی می‌زنند و در اینجا کسانی که به موقع به او مجوز تغییر جنسیت نداده‌اند، مقصرند. البته برای گرفتن این مجوز لازم است فرد عریضه‌ای را با تایید و حضور خانواده‌اش تقدیم دادگاه کند و بعد دادگاه او را به پزشکی قانونی معرفی می‌کند تا مراحل طی شوند.»

مراحل تغییر جنسیت

دکتر تافتاچی در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر جنسیت به راحتی انجام می‌شود یا نه، می‌افزاید: «پزشکی قانونی مجوز را برای بیمارستان‌های خاصی صادر می‌کند و این عمل هم سخت و پیچیده است و هر پزشکی این جراحی را انجام نمی‌دهد چون افرادی که تغییر جنسیت می‌دهند، ممکن است دچار مشکلات عدیده‌ای شوند. مثلا این شخص می‌خواهد شوهر کند و هر کسی نمی‌آید با او ازدواج کند و نمی‌تواند بچه‌دار شود و مثل دیگران لذت جنسی ببرد و... بنابراین ممکن است مرد بودن خودش را از دست بدهد و یک زن کامل هم نمی‌شود. معمولا متخصصان زنان و زایمان برای ساختن فیزیک زنانه و متخصصان اورولوژی برای ساختن فیزیک مردانه این جراحی‌ها را انجام می‌دهند. درضمن هزینه‌های این جراحی‌ها معمولا سنگین است و از طرفی بیمار بعد از جراحی به مراقبت‌های خاص و هورمون درمانی هم نیاز دارد. البته بعد از جراحی فرد ممکن است با قد بلند و هیکل و لگن مردانه و رفتارهای نیمه‌خشن و صدای کلفتی که دارد، زیاد طبیعی به نظر نرسد و عمل تغییر جنسیت هر چقدر هم که موفقیت‌آمیز باشد، صددرصد نیست و شخص با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد، ولی مساله این است که اگر این شخص زن نشود، چون خودش را واقعا زن می‌داند و کارهای زنانه انجام خواهد داد و رفتارهای نامعقول دارد، به هر حال باید پذیرفت که در جنسیت تازه‌اش ممکن است موفق‌تر باشد.»


نگاه جامعه به بیماران

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، در پاسخ به این پرسش که نگاه جامعه به این افراد چگونه است، می‌گوید: «افراد ترانس سکشوال با هموسکشوال و بای‌سکشوال بسیار متفاوت هستند. هموسکشوال‌ها خودشان را مرد می‌دانند و چون می‌دانند کار خلافی انجام می‌دهند، کارشان را مخفی می‌کنند و جلوی چشم مردم نیستند. افرادی هم که بای‌سکشوال هستند، اغلب تشکیل خانواده می‌دهند و اختلالشان برای همیشه مخفی می‌ماند و فقط افراد ترانس خودشان را بی‌گناه می‌دانند و معتقدند مثلا زن هستند، هر چند شکل فیزیکی‌شان مردانه است و چون اعتقاد دارند که زن هستند و واقعا هم هستند، در کوچه و خیابان رفتارهای زنانه از خود نشان می‌دهند و خیلی پر سر و صدا به همه اعلام می‌کنند که زن هستند و مردم را متوجه خودشان می‌کنند، بدون اینکه از رفتارهایشان خجالت بکشند یا آنها را خلاف بدانند. البته تعداد افراد ترانس خیلی کم است ولی چون پر سر و صدا هستند، مردم را متوجه خودشان می‌کنند، ولی تعداد افراد هموسکشوال و بای‌سکشوال بیشتر است (حدود 1 تا 3 درصد جامعه) ولی مخفی می‌مانند، مگر اینکه تحت‌شرایط خاصی لو بروند؛ مثلا به زور یا با تطمیع با همجنس خودشان رابطه برقرار کنند، پس مشکل اصلی در این گروه است.»


درمان اختلال‌های جنسی

او یادآوری می‌کند: «درمان افراد ترانس‌سکشوال در نهایت جراحی است و اگر خوب درمان شوند و در ضمن تحت درمان‌های حمایتی هم قرار بگیرند، به خوبی نتیجه می‌دهد و به احتمال زیاد می‌توانند در جامعه موفق باشند، اما درمان بای‌سکشوال و هموسکشوال‌ها بسیار سخت و پیچیده است. اولا در این افراد تغییر جنسیت مفهومی ندارد، زیرا فرد جنسیت خودش را قبول دارد و درمان‌های روان‌پزشکی هم زیاد موثر نیستند زیرا این افراد وقتی به روان‌پزشک مراجعه می‌کنند، باز هم جواب چندانی نمی‌گیرند. برای این افراد علاوه بر داروها درمان‌های دیگری مثل الکتروشوک، رفتار درمانی، گروه درمانی، هیپنوتیزم و... تجربه شده اما این روش‌ها نتیجه چندانی نداشته‌اند. » این متخصص پزشکی قانونی خاطر نشان می?کند:«افراد بای‌سکشوال می‌توانند تشکیل خانواده بدهند، چون هم به جنس موافق و هم مخالف خودشان میل دارند بنابراین اگر جنس مخالف به خوبی آنها را درک و جذب کند، تشویق به تشکیل خانواده خواهند شد. این افراد می‌توانند خانواده موفقی داشته باشند و اگر حمایت شوند، داوطلبانه رفتارهای جنسی غلط را کنار خواهند گذاشت، اما به هر حال به مشاوره و راهنمایی و حمایت روانی و خانواده‌درمانی و گروه‌درمانی نیاز دارند تا بتوانند موفق شوند.» دکتر تافتاچی در پایان می‌گوید: «تمام اختلال‌های جنسی بیماری محسوب می‌شوند و مانند کوه یخی هستند که سر آن پیداست و عمق فاجعه نادیدنی. ممکن است هر کسی به این بیماری‌ها مبتلا باشد و معالجه و مشاوره آنها بسیار سخت و پیچیده است. از این رو باید افراد باتجربه و دلسوز برای کمک به این بیماران پیشقدم شوند و وقت و زمان کافی بگذارند و عمرشان را صرف کمک به آنها کنند. کاری که تا به حال انجام نشده است.»


من منحرف نیستم!

نوید با هیکلی مردانه و غول‌آسا در حالی که پالتوی تنگ و چسبان بنفش رنگی پوشیده، روی نیمکت پارک نشسته و بدون اعتنا به نگاه‌های خیره‌ رهگذران، با تلفن همراهش حرف می‌زند. چشمان سرمه‌کشیده‌اش را با ناز و ادا خمار می‌کند و می‌گوید: «مهسا هستم» و دست‌های زمختش را جلو می‌آورد. لاک سرخ‌رنگی که به ناخن‌هایش زده، توجهم را جلب می‌کند. چهره‌ای سفید و مردانه دارد، لب‌هایی که به سرخی می‌گراید و صورتی که به دقت اصلاح شده است. با صدایی نازک نامم را می‌پرسد و مدام حواسش به موهای حلقه‌حلقه‌شده‌ای است که از زیر روسری، پیشانی‌ بلندش را پوشانده است. عابری با چشمانی دریده و قیافه‌ای شرور نزدیکش که می‌شود، متلکی می‌گوید و او به یکباره از جا برمی‌خیزد و با کیف کوچک زنانه‌اش او را به باد کتک می‌گیرد و می‌گوید مگر خودت خواهر و مادر نداری و دور می‌شود. به دنبالش راه می‌افتم. این بار روی نیمکت‌های پشت شمشادها می‌نشیند. اشک روی گونه‌هایش نشسته و دهانش پر از پذیرش شکست است. می‌خواست بداند کجای دنیا ایستاده و سهمش از زندگی چیست. از بیماری‌اش‌ می‌گوید، از اینکه چند سال طول کشیده تا بفهمد زن است و از مرد بودن متنفر و اینکه طی این سال‌ها هیچ‌کس او را درک نکرده است. زبانش ناتوان از بیان روایت‌هایی است که در ذهنش جریان دارد و مدام می‌گوید من زن هستم! ناگهان به حالش تاسف خوردم که چنین سخت تلاش می‌کرد تا بی‌گناهی‌اش را به اثبات برساند. او گفت دیگران او را آدمی منحرف می‌دانند درحالی که فقط یک زن و نیازمند محبت و رسیدگی است. از او می‌پرسم چرا تا به حال برای درمان مراجعه نکرده است. با تلخی می‌گوید: «درمان، مختص پولدارهاست. فقرا تا آخر عمر باید شرایط پیش‌آمده را بپذیرند و دم نزنند.»


هویت جنسی متفاوت

یک روان‌پزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، می‌گوید: «افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی که ترانس سکشوال نامیده می‌شوند، مشخصات یک زن یا مرد معمولی را دارند اما از نظر هویتی، خود را متعلق به جنس مخالف می‌دانند. البته مشکل به همین جا ختم نمی‌شود. یعنی این‌گونه نیست که فرد تنها از نظر ذهنی خود را متعلق به جنسی دیگر بداند بلکه هویت متفاوت منجر به روی آوردن او به نقش‌های جنسیتی جنس مخالف نیز می‌شود. مثلا فردی که پسر است و خود را پسر نمی‌داند، دوست دارد لباس‌های دخترانه بپوشد، به بازی‌های دخترانه تمایل دارد و آرزو دارد وقتی که بزرگ شد، نقش‌ها و شغل‌های زنانه‌ها را برگزیند.» دکتر امیرحسین جلالی، در پاسخ به این پرسش «سلامت» که در کشور ما چند نفر به این بیماری مبتلا هستند یادآوری می‌کند: «در کشور ما پژوهشی در این مورد انجام نشده اما بر مبنای پژوهش‌های اروپایی، شیوع این اختلال، 1 نفر در هر 30 هزار نفر مرد و 1 نفر در هر 100 هزار نفر زن است. البته نسبت جنسی این اختلال در کشور ما تفاوت‌هایی با دیگر کشورها دارد، درحالی که در برابر هر ترانس سکشوال زن در کشورهای غربی 3 تا 5 بیمار مرد وجود دارد، در کشور ما این نسبت تقریبا 1 به 11 است و این یعنی در بروز اختلال هویت جنسی، عوامل فرهنگی سهمی بسزا دارند.»

مشکلات روان‌شناختی بیماران

دکتر جلالی در پاسخ به این پرسش «سلامت» که این افراد دچار چه مشکلات روان‌شناختی‌ای می‌شوند، می‌گوید: «فردی که هویتی متفاوت از بدنی که با آن زندگی می‌کند، دارد، دچار تضاد و تعارض رهایی متعدد می‌شود. چنین فردی همواره حس کسی را دارد که به دنبال گمشده‌ای است. در نتیجه دور از انتظار نیست چنین تعارض‌هایی منجر به افسردگی، افزایش احتمال خودکشی، گرایش به مصرف مواد و ایجاد الگوهای شخصیت نابهنجار در فرد مبتلا شود. البته جراحی، تغییر و بازسازی اندام‌های جنسی می‌تواند باعث تغییر برخی از این الگوهای نابهنجار در فرد مبتلا شود.»

این استادیار دانشگاه که پژوهش‌هایی را نیز روی بیماران ایرانی مبتلا به اختلال هویت جنسی انجام داده، در مورد جراحی تغییر جنسیت می‌گوید: «هنوز نتایج پژوهشی که در این مورد در انستیتو روان‌پزشکی تهران در دست انجام است، آماده انتشار نیست اما تجربه دیگر کشورها نشان می‌دهد جراحی در بهبود رضایت روان‌شناختی تاثیر دارد.» او در مورد اینکه آیا این اختلال در ایران قابل درمان است یا نه می‌گوید: «همان‌گونه که اشاره شد، مراحل طرح تشخیص، روان‌درمانی، درمان‌های هورمونی و صدور مجوز در کشور انجام می‌شود؛ اما اقدامات جراحی با وجود گام‌هایی که در سال‌های اخیر برداشته شده، هنوز کاملا در کشور قابل اجرا نیست. از سویی همین جراحی‌های ناتمام فقط در مراکز محدودی قابل انجام است. درنتیجه بیماران ناچارند برای تکمیل درمان به خارج از کشور سفر کنند و این درحالی است که بسیاری از آنها وضعیت اقتصادی مطلوبی ندارند. نتیجه چنین شرایطی این است که ما با بیماران زیادی روبرو هستیم که مدت‌هاست مجوز را دریافت کرده‌اند اما هنوز جراحی نشده‌اند.» عضو گروه پژوهشی اختلال‌های هویت جنسی انستیتو روان‌پزشکی تهران در مورد هزینه درمان این گروه از بیماران یادآوری می‌کند: «محاسبه‌ای از مجموع هزینه‌هایی که ابتلا به این اختلال تا تغییر جنسیت ایجاد می‌کند در کشور انجام نشده است اما جراحی در حد قابل انجام در کشور، به طور متوسط چیزی حدود 10 میلیون تومان هزینه دارد.» البته به گفته برخی از این بیماران، هزینه عمل جراحی تغییر جنسیت به همراه اعمال زیبایی، بسته به پزشک و کلینیک تا
25 میلیون تومان هم افزایش پیدا می?کند.


برخورد خانواده‌ها با بیماران

این روانپزشک در پاسخ به این پرسش که خانواده‌‌ها در برخورد با این افراد چه باید بکنند، می‌گوید: «البته این نکته را باید در نظر داشته باشیم که ممکن است در افرادی به صورت مقطعی و گذرا نارضایتی از جنسیت وجود داشته باشد و هر نوع نارضایتی‌ای را نباید اختلال هویت جنسی دانست اما اختلال هویت جنسی در صورت تایید و تشخیص، یک بیماری است و باید مانند هر بیماری دیگری با آن برخورد کرد.اول اینکه خانواده‌ها در صورت مشاهده رفتار یا عقیده‌ای که نشانه نارضایتی از جنسیت است، بهتر است از راهنمایی روان‌پزشک بهره ببرند و در مرحله بعد در صورت تایید تشخیص او را در فرایند درمان اعم از روان‌درمانی، ‌هورمون‌درمانی و جراحی همراهی کنند. در هر روی این تصور که انکار یا تلقین باعث تغییر نگرش یا هویت فرد مبتلا می‌شود، نادرست است.» او در مورد برخورد مردم با این افراد می‌افزاید: «نگاه مردم به افرادی که اختلال هویت جنسی دارند، کلیشه‌ای و تحقیرآمیز است و این موضوع البته به دلیل کمبود آگاهی آنهاست. گروهی نیز ممکن است این افراد را اشخاصی منحرف بدانند چراکه همان‌گونه که گفته شد، فرد به‌زعم ظاهری که مردانه یا زنانه است، رفتاری متفاوت نشان می‌دهد و این موضوع باعث می‌شود در کانون توجه و در نتیجه مورد تمسخر یا سرزنش قرار گیرد.»


بیماران بی‌گناه

یک متخصص و جراح مجاری ادرار و ناباروری در مورد اختلال هویت جنسی به خبرنگار «سلامت» می‌گوید: «متاسفانه در جامعه ما این بیماران به علت سوءتفاهم‌ها با منحرفان جنسی اشتباه گرفته می‌شوند. درحالی که منحرفان جنسی عمدتا مسایلی دارند که در لایه‌های تمایلات ناخودآگاه روانی آنها شکل گرفته است. افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی، از نظر علمی لایه‌هایی را برای تغییر جنسیت دارند که این مساله به کروموزوم X، Y و ... مربوط است. آنچه فرامین هویت‌ را به کروموزوم‌ها برای ساختن غده جنسی می‌دهد و مرحله دیگر آن چیزی است که شما را از نظر ظاهری یک خانم یا یک آقا می‌کند که این تغییرات در دوره بلوغ به وجود می‌آید و شاخص‌های جنسی ثانویه اتفاق می‌افتد، اما افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی به این دلیل گرفتار نیستند، به نظر من قبل از اینکه کروموزوم‌ها مشخص کنند که شخص مرد است یا زن، این اختلال در آنها به وجود می‌آید. شاید این افراد کسانی هستند که طبیعت با آنها شوخی کرده است.»

شرایط روانی

دکتر شهریار هاشمی کهن‌زاد، می‌افزاید: «اگر قوی‌ترین انسان کره زمین را از سقف آویزان کنید، بعد از مدتی به ضعیف‌ترین انسان تبدیل می‌شود. زمانی شخص قوی است که پای بر زمین داشته باشد. متاسفانه این بیماران از نظر روانی پا روی زمین ندارند و درک نشدن آنها به وسیله خانواده از مهم‌ترین مسایل است. در مورد این بیماران سوءتفاهم وجود دارد و اجتماع آنها را سرزنش می‌کند. درست مانند زمانی که بیماران اسکیزوفرنی را با این تصور که جن‌زده هستند، می‌سوزاندند درحالی که امروزه می‌دانیم نباید چنین رفتار ناهنجاری را با این بیماران داشت.»


شرایط خانوادگی بیماران

این متخصص جراحی می‌گوید: «این بیماران ممکن است در خانواده‌های مادر سالار متولد شوند، خانواده‌هایی که پدر دارای مشکلات روانی بوده است. مثلا دختری را می‌شناختم که سال‌ها مانند پسرها رفتار می‌کرد. این‌گونه بیماران تمایل به دگرپوشی دارند، پسرهایی که لباس زنانه و دخترانی که لباس مردانه می‌پوشند، دخترانی که موها را کوتاه و ناخن‌ها را بلند نمی‌کنند، علامت‌های متعددی دارند و بیماری‌شان با مصاحبه‌های خاصی مشخص می‌شود.» او در پاسخ به این پرسش که آیا این بیماران قبل از تولد تشخیص داده می‌شوند، می‌گوید: «نه، واقعیت این است در طب وقتی چند علت برای یک بیماری مطرح ‌شود، نمی‌دانند علت اصلی آن بیماری چیست. بیماری‌ای که علتش مشخص نباشد، حرف‌های زیادی درباره‌اش زده می‌شود به همین علت نمی‌توانیم در مورد آن اظهارنظر کنیم.»

منبع : سلامت 1391/4/2 کد خبر : 44579

ساعت درج خبر : 09:40:00


 


تفرجگاه بازدید : 9 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (1)

دردسرهای پوستی دیابت

حدود يک‌سوم بيماران ديابتي در طول زندگي‌شان به مشکل‌هاي پوستي ناشي از ديابت مبتلا مي‌شوند.  حتي گاهي اين مشکل‌ها، اولين علايمي هستند که شخص را متوجه وجود بيماري ديابت مي‌کنند. در پاي ديابتي، پوست خشک و پوسته‌پوسته مي‌شود و عروق وريدي برجسته قابل مشاهده است و کاهش مو در پا ديده مي‌شود. آتروفي يا نازک شدن لايه زيرجلدي، باعث ايجاد پوست نازک، براق و چروک‌خورده مي‌شود. تاول اصولا اولين علامت آسيب پوستي در پاي دچار کاهش خون‌رساني است. خشکي پا در ناحيه پاشنه مي‌تواند به بروز ترک‌هاي عميق پوستي منجر شود؛ مگر اينکه مرتب از چرب‌کننده پاشنه پا استفاده شود. از شايع‌ترين مشکلات پوستي که مي‌تواند پاي يک فرد ديابتي را درگير کند، مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:

1 پينه و ميخچه: اينها در واقع نواحي ضخيم‌شده پوست هستند که به دليل ايجاد فشار و اصطکاک به وجود مي‌آيند. ميخچه معمولا قطر بيش از يک سانتي‌متر هم ندارد و معمولا چند ميلي‌متر به داخل پوست نفوذ مي‌کند. ميخچه بيشتر به فرم پلاک منتشر است. در بيماران ديابتي اين 2 عارضه مي‌توانند به بروز زخم منجر شوند. به دليل اينکه پاي افراد ديابتي اختلال عصبي (نوروپاتي) دارد که باعث عدم حس مناسب آنها از فشار روي پا و بروز زخم مي‌شود.

2 درگيري ناخن‌ها: بررسي‌ مرتب ناخن‌ها به خصوص کناره‌هاي ناخن که مي‌تواند شروعي براي بروز زخم باشد، بسيار ضروري است. ناخن‌ها در يک پاي ديابتي ضخيم‌تر مي‌شود و فشار روي اين ناخن ضخيم شده مي‌تواند باعث بروز خون‌ريزي زير بستر ناخن شود يا ايجاد زخم کند. فرو رفتن ناخن به داخل گوشت پا به دليل تغيير فرم ظاهري ناخن يا بد گرفتن ناخن‌ها يا فشار بر لبه ناخن مي‌تواند رخ دهد. اگر رنگ ناخن‌ها، قرمز، قهوه‌اي يا سياه باشد مي‌تواند به دليل خون‌ريزي زير ناخن باشد. علت اين مشکل ضربات حاد يا مزمن مانند فشار ناشي از کفش نامناسب است. عفونت قارچي ناخن نيز مي‌تواند باعث کنده شدن ناخن شده يا ناخن بسيار ضخيمي ايجاد کند. عفونت، عمدتا ناخن‌هاي خميده را درگير مي‌کند. التهاب پارونيشيا نيز در کنار ناخن‌هاي خميده رخ مي‌دهد و فشارهاي مکرر به پا مي‌تواند اين وضعيت را تشديد و تکرار کند.

3 ورم پا: ورم مي‌تواند عامل مستعدکننده پاي فرد ديابتي براي بروز زخم شود. بنابراين بررسي علت و درمان آن ضروري است.

4 تغيير شکل پا: شست چکشي، هالوس والگوس، بدشکلي غضروف کنار انگشت شست پا و... معمولا توسط متخصصان ارتوپدي بررسي و درمان مي‌شود.

5 تغييرات رنگ پا: بررسي رنگ پا، به خصوص شست پا، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. تغييرات رنگ پا مي‌تواند محدود يا منتشر باشد. اين تغييرات رنگ به خصوص رنگ قرمز يا آبي پا بايد بادقت بيشتري مورد توجه قرار گيرد.

منبع


تعداد صفحات : 5

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 47
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1
  • بازدید ماه : 1
  • بازدید سال : 8
  • بازدید کلی : 3,435