loading...
badbakhtyai
تفرجگاه بازدید : 1 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

اقسام اجمالى اغذيه و ادويه ( مركّب القوى و تأثير ان )

اقسام اجمالى اغذيه و ادويه 

بيان مركّب القوى و  تأثير آن


بدان كه مراتب قواى ادويه منحصر است در سه مرتبه.

 و قوّت، عبارت از مبدأ و سبب موجب افعال و ظهور آن هاست در مواضع لايقه:

 مرتبه ى اوّلى: 

افعال محسوسه ى ادويه است به سبب كيفيّت متشابهه ى حاصله از مبدأ فيّاض - جلّ اسمه بر ايشان; از تركيب عناصر و امتزاج ايشان با يك ديگر و اين را مزاج اوّلي نامند.


 مرتبه ى ثانيه: 

افعال محسوسه ى حاصله از امزجه ى ثانويه ى اشياى صاحب امزجه ى ثانويّه است در ملاقى خودها. و آن، از لوازم مرتبه ى اولى است; زيرا كه اشياى صاحب مزاج ثانوى، مركّب اند از اجزايى كه هر يك را كيفيّتى و مزاجى اوّلي و مختلفة الأثر باشد; مانند تسخين بعضى و تبريد بعضى. كه از اجتماع و تفاوت كيفيّات اوّلي، كيفيّت ثانوى حاصل مى گردد و اثر اين، وراى اثر آن اجزاست; مانند روح قبض و تسخين و تبريد و تيبيس و غيرها كه اين را مزاج ثانوى نامند.

هر چه را مزاج ثانوى طبيعى باشد، مركّب القوى نامند. و هر چه صناعى باشد: اگر مزاج ثانوى آن را اثر موافق از آثار اجزاى مفرده ى آن است، آن را متوافقة القوّه نامند. و اگر مخالف آن هاست; مثلاً هم تسخين و هم تبريد نمايد، آن را متضادة القوه گويند. و طبيعت، به اذن خالق - جلّ و علا هر يك را به مكان لايق استعمال مى نمايد اگر او را مانعى و عايقى نيايد.


 مرتبه ى سيوم: 

از لوازم مرتبه ى اُولى و ثانويّه است به واسطه ى افعال صورت نوعيّه. 


بالخاصّيّه،

عبارت از آن است; مانند »حجر اليهود«، در تفتيت حصات، كه از لوازم كيفيّت مزاجيه ى آن است و تقطيع اخلاط را لازم دارد. و مانند اختصاص »اسطوخودوس« به دماغ، كه از لوازم حرارت مزاجيّه ى آن است و تلطيف اخلاط دماغيّه مى كند به صورت نوعيّه خود. و مانند »ترياق«، كه دفع سم مى نمايد به لوازم مزاج ثانوى و به واسطه ى صورت نوعيّه ى خود.


بدان كه بنابر مذهب شيخ الرئيس - قدّس سرّه - و محقّقين حكما كه قايل اند به بقاى صور عنصريّه ى مركّبات، بايد كه مراتب قوّت ها چهار باشد; چه تصريح نموده اند كه: مركّب را كه مزاج اوّلىِ حاصل از كيفيّات اجزاء متفاعله ى متماسّه باشد و تأثير آن، مرتبه يى است از مراتب، و هم چنين مزاج ثانوى را اثرى است غير آن; مانند »لبن« كه مركّب است از مائيّت و دهنيّت و جبنيّت و تأثير آن به مرتبه ى ثانويّه، مرتبه يى ديگر است از مراتب. و بر اين قياس، صورت نوعيّه ى تركيبيّه را اثرى است غير آثار مذكوره. و تأثير اجزاء غير متفاعله ى مركّبات را مرتبه يى از مراتب نشمرده اند. و قياس، مقتضى آن است كه قوّت ها به قدر فواعل باشند. و اندراج مرتبه ى اثر صور نوعيّه ى اجزاء غير متفاعله ى غير متماسّه در تحت مرتبه ى اثر صورت نوعيّه ى تركيبيّه، ظاهر نيست.

بدان كه بعضی از مركّبات ناقصه، بى صورت نوعيّه اند; مانند خاك مخلوط با آب، و كفى كه مركّب است از آب و هوا، و بخارى كه مؤلَّف است از آب و آتش.

بدان كه هر چه با صورت نوعيّه است، يا محكم التركيب است و يا غير محكم التركيب. و تفصيل اين - إن شاء اللَّه تعالى خواهد آمد.تفاصيل باقيه، بالإجمال اين است:


مركّب القوى:


دوايى است كه مركّب باشد جوهر آن از چند چيز كه هر يك را بر سر خود مزاجى خاص باشد مباين مزاج ديگرى، و بعد از تركيب و صيرورت شيى ء واحد و تلبّس به لباس صورت وحدانى، امتزاجى تام نيافته باشند آن اجزا با هم كه بعد ورود در بدن و تأثير و تأثّر از آن از هم جدا و متمايز نتوانند گشت و تأثير واحد نمود; بلكه اجزاى آن بعد ازورود در بدن از هم جدا گشته و هر يك تأثيرى و احداث كيفيّتى خاص نمايند و منشأ آثار متخالفه ى متضادّه گردند; بعضى به زودى و بعضى به ديرى به حسب تركيب و امتزاج و لطافت و كثافت هوا و اجزاى خود چنان چه به تفصيل - إن شاء اللَّه تعالى خواهد آمد; مانند حجر التّيس وجدوار و چوب چينى و ورد احمر و ماء ورد - كه گلاب نامند - و اكثر ادويه ى فادزهريّه و كلّ ادويه ى باهيّه نيز; مانند شقاقل و بهمنين و بوزيدان و جوزبوا و زراوند طويل و مدحرج و زنجبيل و زرنباد و مانند اين ها. و در چنين دواى نباتى، رطوبت فضليّه البتّه غالب بر رطوبت اصليّه ى آن مى باشد و لهذا آن را به زودى كرم مى خورد و تباه مى گردد. و »رطوبت فضليّه«، عبارت از رطوبتى است كه در تمام اجزاى آن چيز كماينبغى ممتزج نگشته باشد، و به اندك زمانى بعضى از آن به تحليل رود و جرم آن به سبب خلأ منشقّ بود و بعضى به سبب تعفين، صورت كرمى يافته و جرم آن را بخورد و به تدريج فانى سازد.

 منبع: کتاب خلاصه الجکمه


تفرجگاه بازدید : 6 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

اصطلاحات طب سنتی

اصطلاحات طب سنتی

اصطلاحات مربوط به افعال داروها (۴)

طبقة چهارم: افعالی که به‌‌سبب کیفیت یبوست پدید می‌آیند.

مجفّف: یعنی خشک‌کننده. دوایی است که رطوبت‌های عضو (یا بدن) را تلطیف می‌کند و به تحلـیل می‌برد و در آن خشکی ایجاد می‌کند، مانند سندروس.

قابض: به‌مفهوم حابس است، یعنی دوایی که با به‌هم آوردن و ایجاد انقباض در اجزای عضو، مواد را در آن حبس و نگهداری می‌کند، مانند میوة ابهل.

عاصر: یعنی فشارنده. دوایی است که با قوة قبض و جمع شدید خود اجزای عضو را چنان می‌فشارد که رطوبات رقیق موجود در خلل و فرج آن جدا می‌شوند و از منافذ عضو بیرون می‌روند، مانند ضماد هستة تمر هندی در دمل.

مسدّد: یعنی آنچه باعث تسدید و منع شود. دوایی است که به‌‌سبب یبوست و کثافت خود (مانند گوشت گاو) یا به‌‌سبب تغریه و لزوجت خود (مانند رشته و نشاسته) تدریجاً مجاری دفع مواد زاید را بند می‌آورد و در آنها سدّه ایجاد می‌کند.

مغرّی: یعنی تغریه‌کننده. دوای یابسی است که در آن رطوبت لزجی باشد که به منافذ و دهانة منافذ بچسبد و آنها را مسدود کند و مانع سیلان مواد از آن گردد، مانند صمغ عربی، کتیرا و نشاسته.

مُنبِت‌اللّحم: يعني رويانندة گوشت (آن را مُلحّم نيز می‌نامند). دوايي است كه با تعدیل مزاج و تجفیف لطیف و عقد (ستبر کردن و به‌هم آوردن) خوني كه وارد جراحت می‌شود باعث می‌شود آن خون به لحم (گوشت) استحاله یابد. دوای منبت موجب می‌شود که در محل جراحت، گوشت جديد صالح منعقد گردد و جراحت التیام پیدا کند، مانند بیخ انجدان.

خاتِم: یعنی ختم‌کننده. دوایی است که با قوة مجفّف خود رطوبت‌های سطح جراحت را خشک می‌کند و روی آن خشک‌ریشه پدید می‌آورد و زخم را هنگام التیام یافتن از آسیب‌های خارجی نگهداری می‌کند.[14]

منبع:کتاب مروری بر کلیات طب سنتی ایران

 


تفرجگاه بازدید : 7 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

کتاب دفع المضار-ابن سینا

 

کتاب دفع المضار (۴)

کتاب دور ساختن هر گونه زيان از تن آدميان

از انجا که دانلود کتابها از اینترنت اغلب با مشکل همراه است، جهت استفاده آسان و همگانی،تعدادی از کتابها با فرمت word  برای استفاده دوستان در وبلاگ قرار داده شده است. لازم به ذکر است به دلیل محدودیت در حجم وبلاگ، کتب بصورت فصلهای جداگانه در دسترس می باشد.

 

تأثیرات اغذیه

 

مقرر است که غذاست که در بدن بدل اجزایی می‌شود که از او به تحلیل می‌رود. پس واجب است که عاقلِ حافظ صحت طلب غذایی کند که بیشتر از آن جزو بدن او شود و در مزاج موافق بدن باشد تا اعتدال مدتی بماند. بنابراین باید که ترها و میوه‌ها کمتر استعمال کند، مگر به حسب تعدیلِ غذایی که با آن تناول کنند. مثلاً اگر گوشت گوسفندی بزرگ یا شکنبه یا مثل این‌ها باشد، ترهایِ تیزِ گرم بخورند تا تلطیف آن بکند که اگر با غذایی معتدل بخورند بسوزاند و آن معتدل، صفراوی و سوداوی کند.

و اگر غذایی لطیف مثل آب گوشت مرغ و شیرینی‌ها واقع شود، آن را با ترهای سرد مثل کاهو بخورند تا آن غذای لطیف به اعتدال آید و نگذارد که بسوزد. پس مناسب آن است که بر غذاهای معتدل کم فضله مثل نان گندم پاک و گوشت گوسفند جوان یا گاو کوچک فربه و حلواهای قندی یا دوشاب انگوریِ نیکو ساخته اکتفا کند و اگر میل میوه و تره شود، میوه‌هایی که به غذائیت اقرب باشد مثل انگور و انجیر و رطبِ خوب و ترهایی که مفرط نباشد و مقوی معده باشد مثل اندکی از نعناع و ترب و طرخون، برحسب اقتضای طبع و احتیاط نماید، استعمال کنند و ترشی‌ها و شیرینی‌ها به همین سبیل.

و باید که این ملاحظه‌ها بعد از ملاحظۀ وقت غذا باشد تا ادخال نشود که بد ترین چیزها آن است که غذا هنوز هضم نشده، غذایی دیگر واقع شود که این خود فاسد می‌شود و آن چه نضج نیافته و نگذشته هم فاسد می‌کند و سبب اکثر مرض‌ها می‌شود.

پس واجب است بر حافظ صحت که تا بدن خود سبک و اشتها صادق نیابد میل غذا نکند. و وقت غذا به حسب هر مزاج مختلف است، تعلق به زود گذشتن دارد و گاه باشد که معده به قوت به شش ساعت و زودتر هضم کند و به دو ساعت جگر هم بگذراند و در عروق چهار ساعته و در اعضا هم به چهار ساعت، بدل ما به تحلیل شود. اگر چه به حسب حقیقت، وقت غذا زمانی است که جمیع هضم‌ها تمام شده باشد، لیکن به حسب عادت و عرف بعد از هضم عروقی تناول می‌کنند، چنانچه عادت مردم است و العادة طﺒﯿﻌة ثاﻧﯿة. اما مقرر است که عاقلِ متامل در غلط کم افتد. این مقدار در این محل کفاف است.

اما بحث آب و خواب و حرکت بر آن[1]، در محل خود مذکور شود. پس باز آیم به دفع مضرت بسیار خوردن که سبب آن می‌شود که غذا به وصلۀ بدن کمتر می‌نشیند از جهت آن که نیکو هضم نمی‌شود و غذای کم فضله، پر فضله می‌شود و خلط خام در بدن پیدا می‌شود و موجب سدّﻩ و شکم رفتن و ضعف معده و تب‌های عفن و تنگی نفس و درد‌های مفاصل می‌گردد.

تدارک این

به امساک باید کرد و اگر در معده خلط فاسد یابد، زود دفع باید کرد به قی یا به اسهال. اگر سرد مزاج باشد معجون شهریاران یا کمونی یا معجون ملوکی باید داد و اگر گرم مزاج باشد به شراب گل و قرص طباشیرِ ملین. و باید که از شراب تمرهندی و شراب آلو اجتناب کند، زیرا که مضعف معده‌اند و بر هر تقدیر تخفیف طعام چند روز واجب است تا طبیعت به حال خود آید.

  مضرت کم خوردن

بسیار است. که از کم خوردن قوت ساقط می‌شود و غشی و ضعف پیدا می‌شود و به دق می‌انجامد. اگر چه سرد مزاج باشد، غایت این است که سرد مزاج، دقِ پیری، یعنی خشکی بی گرمی‌ پیدا می‌کند و گرم مزاج گداختن اعضا به سبب گرمی پیدا می‌کند.

تدارک این

آن است که اندک اندک شروع در غذا خوردن کند و از الطف میل به اغلظ کند تا بار به حد معتاد رسد. بسیار دیده‌اند که بعضی مردم از قحط‌ها به غذای وافر رسیده‌اند و خویشتن را نتوانسته‌اند گرفتن و بسیار خورده و مرده‌اند از حرص و امتلا، و بسیاری که قول دانایان گوش کرده خلاص شده؛ و غذاهای مناسب در این حال، بال‌های مرغ است در آش جو و اماجهای نازک با روغن بادام و نرم مالیدن سرهای پهلو.

  مضرت غذاهای گرم

خواه خفیف الجوهر باشد، مثل عسل و شیر و خواه ثقیل الجوهر باشد مثل گوشت اسب و گوشت شتر و قدید و ماهی شور و بادنجان.

اما مضرت قسم اول به دماغ بیش است، به سبب گرم کردن خون و تعفن او و مضرت قسم دوم به اعضای اسافل بیشتر است، مثل جگر و سپرز، به سبب پیدا شدن خون غلیظ سودایی، چه به ورم و چه به سدّﻩ، و دیگر اعضا نیز به مشارکت خراب می‌کند، لیکن مضرت دوم دیرتر ظاهر می‌شود و هر کس نمی‌فهمد، و مضرت اول زودتر حاصل می‌شود.

تدارک قسم اول

به نشاندن خون است یا اندک تقطیع مثل سکنجبین و شراب لیمو یا با چیزی که مانع بخار باشد، مثل شراب گل، شراب به و شراب عناب.

اما قسم دوم

می‌باید که علاج او به نشاننده و گشاینده و قطع کننده هر سه باشد، مثل سکنجبین بزوری و سکنجبین افتیمونی.

و بسیار است که شراب دفع این می‌کند و هرکس که این غذا‌ها بسیار تناول کند می‌باید زود به زود فصد کند و اسهال به چیزی چند که مسهل سودا باشد به حسب هر مزاج بکند. و اگر زود جبر نکند در امراض بد مثل جذام و بهق سیاه و قوبی و تب‌های ربع و ورم سپرز و صرع و بواسیر و دوالی و داءالثعلب و داءالحیه و داءالفیل و اکله و مانند این‌ها واقع شود.


 

مضرت غذا‌های سرد

و این نیز بعضی خفیف است مثل ماش و جو و بعضی ثقیل است مثل ماهی تازه و شیر ترش و گوشت گاو. پس اما خفیفۀ رطبه، سستی حرکت و مثانه و سلس البول و مثل این‌ها پیدا می‌کند و ثقیلۀ رطبه بلغم خام پیدا می‌کند و سبب فالج و لقوه و صرع و سکته و رعشه و دردهای مفاصل می‌شود. و اگر خشک است، سوداهای ساکن مثل ورم‌های سپرز و سرطان ساکن و دوالی و وسواس و این‌ها پیدا می‌کند و متعفن می‌شود.

[نکته:] همانا که از غذای گرم [نیز]، ثقیل پیدا می‌شود، بل [ غذای گرم، ثقیلی] بدتر و پرمضرت تر [از ثقیلِ ایجاد شده از غذاهای سرد] حاصل می‌کند.

تدارک این

اگر خفیف است به مثل ماءالعسل و شراب صرف و شراب راسن[2] باید کرد و اگر غلیظ است زود سعی باید کرد تا بیرون کنند آن را از بدن به معالجه‌های مناسب به حسب هر مزاج. فی الجمله تناول کنند کمونی و فلافلی و شهریاری و تمری.

 و اگر در خود فهم کند که طبع، آن را به خود دفع تواند کرد، اولی آن است که بگذارند بعد از آن مددِ طبع کنند به ماءالعسل و سکنجبین بزوری به قوت، تا نیکو جلا دهد و رگ‌ها بگشاید. اما غذای ثقیل سرد و خشک، علاج او شراب صرف کهنه است، اگر مزاج اصلی این کس گرم نباشد والا سکنجبین بزوری و افتیمونی مناسب است. و هر چه روی نماید به ضد، مقابله باید کرد.

  مضرت غذاهای بی قوام

یعنی غذایی چند، که تری‌های ایشان به خشکی نیک ممتزج نشده باشد، مثل شفتالو و زردآلو و خربزه و شیر و ماستِ بد نیز از این قبیل است. و مضرت این‌ها آن است که به هر چه در بدن است، خواه صفرا، خواه بلغم و خواه سودا زود منقلب شوند و قابلیت عفونت سریعه دارند. از این جهت است که تب‌های صفراوی و بلغمی پیدا می‌کنند و خونی که از این‌ها پیدا می‌شود تُنُک و سریع العفونت است و باز به همان اخلاط ردیه می‌شود..

تدارک این

به سکنجبین ساده است و شراب سیب ترش، اگر گرم مزاج باشد، و اگر سرد مزاج باشد به سکنجبین بزوری و ماءالعسل باید کرد و فی الجمله سعی باید کرد تا این شخص عرق کند و دفع رطوبات عفنه از او بشود.

  مضرت غذا‌های ذی قوام

یعنی غلیظ، مثل ذرت و برنج و بلوط که دیر قبول هضم می‌کند. از این‌ها قبض طبیعت و باد‌ها و دردها و مرض‌های خام پیدا می‌شود.

 

تدارک این

اگر گرم مزاج باشد، شراب صرف کهنه و ماءالعسل غلیظ باید کرد. بعد از آن تناول چیزی کند که این را از معده و روده بیرون برد مثل معجون تمری با روغن بادام و شهریاران با زیت و فی الجمله چیزهای نرم لطیف.

  مضرت غذاهای بدطعم

نفرت طبع است از آن و به سبب این، قوت‌ها متوجه نمی‌شوند تا او را نگاه دارند و هضم کنند و فضلهای او دفع کنند. پس فاسد می‌شود و مزاج معده فاسد می‌گرداند و اشتها قطع می‌کند.

تدارک آن

به قی باید کرد و بعد از آن تناول غذایی که نفس آن را دوست دارد. خواه شیرین و خواه ترش و خواه تلخ، به حسب اقتضای مزاج.

و چیزهای ترش مُحَلّی به قند، مخصوص است به ازاله بشاعة طعام.

  مضرت غذاهای چرب

معده را ضعیف می‌کند و رگها را می‌بندد و نمی‌گذارد که غذا بگذرد. ولیکن غذائیت او بسیار است.

اگر معده به قوت باشد و اگر مزاج مایل به خشکی است، غذای چرب بسیار نافع است، به شرط آنکه حرارت نیز غالب نباشد که صفرا پیدا شود و مضرتش بیش شود.

تدارک مضرت او

به چیز‌های خشکِ قابضِ مقطع باید کرد، مثل سرکه وسکنجبینِ به و اگر خواهند که زود از بدن بیرون رود، به چیزی که جَلی دهد و سکنجبین بزوری و ماءالعسل باید آشامید و اگر خواهند که به چیزی دافع بیرون رود، ماءالجبن و غوره و بِه تناول باید کرد.

  دفع مضرت غذاهایی که نُتن و زُهومَت و گَندگی دارند

مثل ماهی و بقلنقار و مرغ آبی، چند همان مضرت غذاهای چرب است با آنکه زود متعفن می‌گردد به چوب‌های خوشبو مثل دارچینی و قرفه و هیل و گشنیز خشک باید کرد و اگر ادویه مذکوره با این گوشت‌ها بپزند زهومت و گندگی دفع شود.

  دفع مضرت غذاهای تیز

مثل پیاز و سیر و رشاد و آن خرابی فم معده و اسقاط قوت جاذبه و ماسکه و‌هاضمه و دافعه و ریش سطح معده و روده‌هاست به مثل دوغ و چربی‌ها و شیرینی‌های تر مثل پالوده و چیزهای بی طعم مثل خیار بادرنگ و کدو و تورک و غذاهای چند که از این‌ها سازند باید کرد و سرکه در این محل استعمال نکنند که موجب زیادتی مضرت می‌شود، زیرا که از خاصیت سرکه رسانیدن چیزهاست به اعضا. پس اگر با چیزی مضر بیاشامند مضرت، آن به اعضا رساند و با نافع همچنین.

  غذای تلخ

ضد شهوت و طبیعت و مزاج است و دورترین چیزهاست از جوهر بدن، زیراکه جوهر غذا نزد جالینوس شیرین است. زیراکه آنچه از غذا حاصل می‌شود و جزو بدن می‌گردد، خواه تنها و خواه به اعانت دیگر اخلاط، خون است و طعم خون چنانچه در کتب طب مقرر است، شیرین است، پس جوهر بدن باید که شیرین باشد و چون چنین باشد، غذاهای شیرین مناسبت با خون و بدن بیشتر داشته باشد و نیز در علم طبیعی مقرر است که شیرینی از گرمی معتدل و مادۀ غلیظ پیدا می‌شود و تلخی از حرارت مفرط و مادۀ غلیظ. پس مآل شیرینی به تری است و مآل تلخی به خشکی؛ پس ضد آن باشد و بسیار است که آن غذای تلخ به سبب خشکی و نفرت طبیعت تشنج و به هم کشیدن اعضا پیدا می‌شود.

دفع مضرت او

به شیرینی‌ها و چیزهای مناسب مزاج هرکس باید کرد و بوی‌های خوش ببوید و جاهای خوب بخسبد.

  غذای ترش

به معده و جگر سبب زیادتی خشکی مضر است و نیست می‌کند تری‌ها از پی و روها و سطح‌های اعضا و حرارت را می‌نشاند و قوای حساسه را به سبب گزندگی ضد می‌نماید و فواق و تشنج و کزاز پیدا می‌کند.

دفع مضرت او

به چیزهای لعابی مثل لعاب بنکو[3] و به دانه و صمغ عربی و نشاسته و حلوای تر و چیزهای سست کننده مثل مرق‌های چرب و روغن بادام و روغن گوسفند و دنبه باید کرد و شیخ ابوعلی گفته که روغن و شیر با هم در این باب بسیار نافع است.

  مضرت غذاهای خشک

مضرت غذاهای خشک مثل کشک و بلوط و پنیر، قولنج و خشکی است و برچیدن تری‌های بدن، خواه طبیعی و خواه غیر طبیعی.

دفع آن

دفع [مضرت] آن به چیزهای تر باید کرد، مثل زرد آلو و آلو و آش‌های این‌ها به روغن بسیار.

  مضرت غذاهای باددار

مثل آشهای آرد خام و گندم و گذر[4] و شلغم، قولنج بادی و درد سر و منع هضم غذا و نفخ و درد شکم و فتق و آواز گوش است.

دفع آن

به جاویدن مصطکی و کندر و تناول کمونی و فودنجی و آب نخوردن باید کرد و چون چهار ساعت بر آن بگذرد، شراب صرف کهنه اندکی نافع است.

  مضرت تناول غذای زودگوار بر غذایی که دیر گوارد

آن است که زود هضم می‌شود و هنوز اولی هضم نشده و راه گذشتن نمی‌یابد و می‌ماند و فاسد می‌شود و اولی را نیز فاسد می‌کند و سبب عفونت اخلاط می‌شود و بخار او به دماغ می‌رسد و افساد مزاج او می‌کند.

دفع آن

به بعضی مسهلات سبک مثل آلو و شیرخشت و ترنجبین و بعضی میوه‌های مسهل باید کرد، اگر گرم مزاج باشد؛ و اگر سرد مزاج باشد به مثل شهریاران و ملوکی و افسنتینی و علاج نیکوترِ غریب آن است که چیزی چند که دیر هضم شوند اما مصلح اول باشند مثل گشنیز و خشک[5] و پنیر تناول کنند تا اصلاح هردو کنند و با هم از معده بگذراند.

  مضرت غذاهای مزلق

یعنی زود رونده. گاهی که پیش از دیر گوارنده تناول کنند مثل آلو و زردآلو و خربزه و توت و انار و بعد از آن غذایی که دیر هضم شود تناول کنند، اولی زود از معده برود و دومین نیز به مصاحبت با او برود و پیش از آنکه هضم شود و سده پیدا کند، دفع این به اسهال باید کرد تا زود هر دو بروند و اگر ممکن باشد که پیش از این غذایی زِبر بخورند یا بعد از آن نیکو باشد و بعد از آن چیزی که سده بگشاید و آب پیش براند باید آشامید، مثل شراب لطیف و سکنجبین بزوری و ماءالعسل به حسب هر حال.


 

مضرت غذاهای فشارنده مانند به و سیب

آن است که زود غذای لطیف از معده میراند و با غذای کثیف دیر می‌ماند. پس از وجهی مضرت او مثل مضرت مزلق باشد.

دفع مضرتش

به چیز‌های نرم باید کرد، مانند تمرهندی و شیرخشت و آش آلوچه و ماش، اگر گرم مزاج باشد؛ و اگر سرد مزاج باشد به مانند شهریاران و ملوکی و عسل و شکر باید کرد. بعد از آن چیز‌هایی که جلا دهد و بول راند مثل نخودآب با رازیانه و لوبیا و دارچینی باید آشامید و هر غذا که دیر در معده ماند دفع آن به ملینات باید کرد، چنانچه مذکور شد.

هرچه سبب عفونت شود

مانند سیر و پیاز و کرنب.

دفع آن

به ملطفات مقطعه یعنی چیزهایی که حرارت نشاند و خلط پاره کند مثل سکنجبین یا به چیزهای قابض مقوی مثل رب به و رب سیب و رب غوره باید کرد .

  و هرچه چیزها در معده بندد

مانند پنیر که شیر در معده می‌بندد و سرکه نیز گفته‌اند بعد از شیر می‌بندد و همچنین پنیر و تخم مرغ و به و ماهی،[6] به سبب بستن، قولنج و دردهای شکم پیدا کند.

دفع آن

به چیزهای مقطع محلل مانند فنجنوش و شراب خبث باید کرد و قی باید فرمود به آب شبت، اگر هنوز در معده باشد و اگر در روده باشد، شهریاران و ملوکی و مانند این‌ها تناول باید کرد.

  مضرت ادخال طعام بر طعام

از سه وجه است:

·   یکی آنکه هنوز قوت‌هاضمه از هضم اول فارغ نشده باشد و استراحت نیافته، به غذایی دیگر متوجه شود و چون استراحت نیافته، عمل چنانچه باید نتواند کرد.

·      دوم آنکه غذایی غیر منهضم با منهضم آمیخته شود و در جگر و رگ‌ها روان شود و موجب خامی خلط سده[7] شود.

·   سیوم آنکه طبیعت، غذای اول را درنگی بدهد در معده تا غذای دوم غیر منهضم را به او رساند و نتواند که هضم هر دو مساوی شود. پس اول فاسد شود و دوم را نیز فاسد کند.

دفع مضرت او

هیچ به از قی نیست و اگر قی نتواند کرد اسهال به مثل معجون به نرم و شهریاران و ملوکی و تمرهندی و شیرخشت به حسب هر مزاج باید کرد. بعد از آن، جلا دادن معده و شستن او به گوارش‌های مقوی مانند گوارش زرشک و گوارش آمله و گوارش مصطکی لیمویی و انوش دارو به حسب مزاج هرکس و گرسنگی و خواب بسیار و حرکت بعد از خواب مفید است.

مضرت تناول غذایی که سبب خلطی شود که آن در بدن بسیار باشد

مثل آنکه صفراوی مزاج عسل خورد یا بلغمی مزاج که شیر و ماست خورد تا سبب مرض‌های مناسب آن خلط شود.

دفع آن

به قی و اسهال باید کرد، به حسب هر مزاج و تبدیل مزاج، واجب است، اگر صفراوی باشد، به مثل شراب غوره و شراب انار و سکنجبین.

و شیخ ابوعلی گفته که سکنجبین یا بنکو در این باب خیلی نافع است و اگر بلغمی باشد، تبدیل به شراب صرف و ماءالعسل و سکنجبین راوندی و گوارش کمونی کند. و باید که اسهال، بعد از هضم و نضج خلط باشد و غافل از این نمی‌باید شد که مضرت این بسیار است.

افساد حرکت بر طعام

از سه وجه است:

·      یکی آنکه طعام را می‌جنباند، پیش از آنکه هضم شود و معده و آلات حوالی آن که ممدّ هضم اند، نیکو مجتمع نمی‌شوند.

·      دوم آنکه حرارت غریزی که فاعل هضم است، متوجه ظاهر می‌شود و از باطن، قصور می‌یابد و قوۀ‌هاضمه ضعیف می‌گرداند.

·      سیوم آنکه غذای هضم نشده، به عروق می‌برد و موجب سدّﻩ می‌شود.

دفع این فساد

آن است که جهد کنند تا این طعام فاسد، اخراج کنند، اگر زود به وقت افتد، و بعد از آن به پاکی ِ معده و جلا کوشند. و اگر دیرتر به وقت افتند، تدبیر فسادی که ظاهر شود باید کرد.

سکون بسیار بر طعام

خام می‌گرداند غذا را و مواد در بدن، خاصّه در مفاصل، حبس می‌کند و حرارت غریزی را می‌نشاند.

تدارک این

به گرسنگی و ریاضت و استعمال ملینات و مدرات است، مثل سکنجبین بزوری و سکنجبین افتیمونی و سکنجبینی که در او تربد و دارچینی باشد.

 


[1] منظور حرکت و فعالیت بعد از غذا است.

[2] مخزن الادویه: شرابی که با گیاه راسن درست می کنند و معروف به شراب ملیکه است.

[3] مفرده ای به نام بنکو نداریم. احتمالاً واژه مذکور تلفظی از گیاه بالنگو است که به لعابدار بودن مشهور می باشد.

[4] جزر یا هویج ایرانی

[5]بین گشنیز و خشک در نسخه خطی واو وجود دارد. اگر واو را اشتباه کاتب بدانیم عبارت صحیح «گشنیزِ خشک» است و اگر واو به جا باشد احتمالاً منظور از کلمه خشک، خشکبار یا غذاهای خشک است.

[6] در نسخه در این جا یک واو آمده است: به و ماهی و به سبب ...

[7] به نظر می رسد عبارت، بصورتِ « و موجب خامی خلط و سده شود» صحیح تر باشد. ولی در نسخه خطی بین «خلط» و «خامی» واو وجود ندارد.

منبع کتاب دفع مضار- طرح احیای آثار مکتوب


تفرجگاه بازدید : 4 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

كبودي دور‌چشم‌ها

اگرچه داشتن صورتي شاداب و بدون پف و چين و چروك براي همه خوشايند است، اما با غصه خوردن و مدام جلوي آينه رفتن و نگاه كردن به چشم‌هاي كبود و پف كرده‌تان نمي‌توانيد كاري از پيش ببريد. از سوي ديگر چشم‌ هم يكي از اعضايي است كه اولين علائم پيري در آن ديده مي‌شود. با بالا رفتن سن، پوست ناحيه اطراف چشم شروع به نازك شدن مي‌كند. دور آن چين و چروك ظاهر شده و در برخي افراد هم پف و سياهي ديده مي‌شود. اين عارضه در اصطلاح پزشكي به چشم راكوني شهرت دارد.  

اين كبودي‌ها از كجا پيدا مي‌شود؟

سياهي و كبودي دور چشم علل متفاوتي مي‌تواند داشته باشد، ولي عمده‌ترين دلايل بروز آن مي‌تواند موارد زير باشد:

ـ نازك شدن پوست اطراف چشم‌ها كه با بالا رفتن سن ايجاد مي‌شود، از دلايل كبودي دور چشم‌هاست كه باعث مي‌شود عروق خوني در آن ناحيه برجسته‌تر شده و بيشتر جلب توجه كند كه به‌صورت هاله‌هاي سياه و كبود بروز مي‌كنند.

ـ خستگي مفرط و كمبود خواب باعث رنگ‌پريدگي پوست و برجسته‌تر شدن عروق خوني زيرپوستي در ناحيه اطراف چشم‌ها مي‌شود.

ـ كمبود مواد مغذي و پرارزش و ويتامين‌ها در رژيم غذايي مي‌تواند منجر به رنگ پريدگي ناحيه اطراف چشم‌ها و ظاهري كبودرنگ شود. استفاده بيش از حد از مواد سرخ كرده، منجمد و كنسروي و نيز مواد كافئيني و كشيدن سيگار نيز در اين امر موثر است.

ـ داشتن يك زندگي پرمشغله و سرشار از استرس و گذراندن ساعات طولاني از وقت خود پشت رايانه، مي‌تواند منجر به ايجاد كيسه‌هاي پف‌آلود و كبود‌رنگ زير پوست شود.

ـ ارثي بودن آن، كه وجود اين كبودي در يكي از اعضاي خانواده، احتمال بروز آن را در ساير افراد بالا مي‌برد. پوست زير چشم بسيار نازك است. زماني كه خون از عروق خوني بزرگ نزديك سطح پوست عبور مي‌كند، مي‌تواند رنگ كبودي به آن ناحيه بدهد.

ـ قرار گرفتن در معرض نور خورشيد حتي در افرادي با پوست تيره بويژه در ماه‌هاي گرم تابستان بيشتر از حد طبيعي مي‌تواند باعث كبودي و سياهي پوست اطراف چشم شود. در واقع مواجهه با نور آفتاب، رنگ طبيعي پوست را بيشتر كرده و اين رنگ را به سطح پوست مي‌كشاند.

 

ـ حساسيت، آسم، اگزما و هر وضعيتي كه باعث خارش چشم‌ها شود، به خاطر ماليدن يا خاراندن چشم آن ناحيه مي‌تواند باعث تيره‌تر شدن پوست زير چشم شود. افرادي كه حساسيت‌هاي بهاره دارند بيشتر با اين مشكل دست به گريبان هستند.

ـ هر گونه داروي مصرفي كه باعث اتساع و گشاد‌شدن عروق خوني شود، مي‌تواند تيرگي اطراف چشم‌ها را به همراه داشته باشد. پوست ناحيه زير چشم به دليل ظرافت زياد، با هرگونه افزايش جريان خوني به صورت تيرگي و كبودي جلوه مي‌كند.

ـ پوست در دوران بارداري و قاعدگي رنگ‌پريده‌تر شده و باعث نمايان‌تر شدن عروق زير پوست مي‌گردد.

ـ شرايطي مانند بيماري‌هاي قلبي، تيروئيدي، كليوي و كبدي كه باعث تجمع مايعات مي‌شوند و نيز مصرف غذاهاي پرنمك مي‌تواند باعث كبودي اطراف چشم‌ها شود.

ـ كم خوني ناشي از آهن نيز مي‌تواند از جمله اين دلايل باشد.

ـ كم آبي بدن هم مي‌تواند باعث كبودي دور چشم شود.

مهم‌ترين دليلي كه مي‌توان براي بروز اين حالت اشاره كرد، گرفتگي بيني است. زماني كه بيني دچار احتقان و گرفتگي مي‌شود، عروقي كه آب چشم‌ها را به درون بيني تخليه مي‌كنند، متسع شده و تيره‌تر به نظر مي‌رسند.

ـ تورم پلك‌ها در طول خواب هم مي‌تواند باعث اين نوع كبودي شود. زماني كه دراز كشيده‌ايد، جاذبه زمين باعث تجمع مايعات در پلك‌هاي پاييني شده و ظاهري سايه مانند در زير چشم‌ها ايجاد مي‌كند.

چگونه از هاله‌هاي كبود و پف‌آلود خلاص شويم؟

در اغلب مواقع ،كبودي و پف زير چشم مشكل پزشكي به شمار نمي‌رود و با استفاده از محلول‌ها و برخي كرم‌ها مي‌توان آنها را پوشاند، ولي اگر به دنبال درمان‌هاي ديگر هستيد، بهتر است با يك متخصص پوست مشورت كنيد. پزشك با توجه به علت ايجادكننده اين هاله‌هاي كبود‌رنگ، كرم‌هاي تجويزي يا تركيبي از درمان‌ها را جهت كاهش يا از بين بردن اين هاله‌ها توصيه مي‌كند. در مواردي استفاده از ليزر درماني و حلال‌هاي شيميايي مي‌تواند مفيد باشد. گودرفتگي‌هاي زير چشم را مي‌توان با مواد پوشاننده تزريقي و پلك‌هاي پف‌آلود را مي‌توان با عمل جراحي درمان كرد. متعارف‌ترين درمان‌هايي كه مورد استفاده قرار مي‌گيرند شامل استراحت و نيز استفاده از داروهاي حساسيت‌زاست. ولي به‌طور كلي بيشتر سياهي‌ها و پف‌هاي اطراف چشم به اين دسته از درمان‌ها پاسخ مثبت مي‌دهند:

ـ داشتن يك رژيم غذايي مناسب، خوردن غذاهاي كامل، رژيم غذايي گياهي، نوشيدن آب به مقدار كافي و پرهيز از مصرف الكل، قهوه، چاي و نوشيدني‌هاي گازدار در جلوگيري از بروز پف و كبودي اطراف چشم موثر است.

مصرف ويتامين C به دليل تقويت ديواره عروق خوني بسيار مفيد است. از عمده‌ترين كمبودهاي ويتاميني مي‌توان به كمبود ويتامين‌هاي C، E ، B12 و K اشاره كرد كه همگي حاوي آنتي‌اكسيدان هستند و به كاهش كبودي دور چشم كمك مي‌كنند. در اين ميان كمبود ويتامين B12 (مرتبط با كم‌خوني) مي‌تواند باعث بروز اين حالت در چشم شود. براي جبران كمبود ويتامين‌ها، روزانه از ميوه و سبزيجات بويژه كلم، اسفناج و ساير سبزيجات برگ سبز مي‌توان استفاده كرد و در كنار آنها در صورت لزوم، مكمل‌هاي ويتاميني را روزانه مصرف كنيد و براي بهبود گردش خون مايعات زياد بنوشيد.

ـ از كمپرس آب سرد با پارچه خيس چند بار در روز و به مدت 5 دقيقه روي چشم‌ها استفاده كنيد. اين كار به انقباض عروق خوني و كاهش تيرگي اطراف چشم‌ها كمك كرده و تورم آن ناحيه را كم مي‌كند. اين كار را مي‌توانيد شب‌ها قبل از خواب انجام دهيد و پارچه خيس را تا صبح روي چشم‌هايتان قرار دهيد.

ـ براي جلوگيري از ايجاد تورم و پف زير چشم‌ها به دليل تجمع مايعات در پلك‌هاي پاييني، يك يا دو بالش زير سر بگذاريد تا سر كمي از بدن بالاتر قرار بگيرد.

ـ اگر چه كم‌خوابي معمولا باعث ايجاد كبودي اطراف چشم‌ها نمي‌شود، ولي ممكن است باعث رنگ پريدگي پوست و گودرفتگي چشم‌ها شده و سايه‌هاي سياه رنگ در زير چشم‌ها ايجاد كند. بنابراين به مقدار كافي بخوابيد.

ـ براي جلوگيري از قرار گرفتن در معرض نور خورشيد از عينك‌هاي آفتابي و كرم‌هاي ضدآفتاب استفاده كنيد.

ـ استفاده از محلول و اسپري شستشودهنده بيني مي‌تواند به كاهش احتقان و گرفتگي آن كمك كرده و مشكل ناشي از بروز كبودي اطراف چشم‌ها را كاهش دهد.

- مي‌توانيد براي كاهش هاله‌هاي سياه رنگ و جلوگيري از بروز آنها، از كرم‌هاي مختلفي استفاده كنيد كه در بازار وجود دارد بويژه كرم‌هاي حاوي ويتامين C، E و K كه در درمان اين مشكل موثرترند.

ـ در روش ديگر مي‌توانيد با حركتي ساده، روشي درماني را در قالب اعمال فشار روي چشم‌ها ايجاد كنيد. چشم‌ها را ببنديد و به آرامي انگشت خود را زير يك چشم فشار دهيد و از داخل به سمت خارج چشم حركت دهيد. اين كار را 10 تا 15 بار تكرار كنيد و سپس همين حركت را روي چشم ديگر هم انجام دهيد.

ـ براي كاهش تورم زير چشم‌ها، صبح‌ها پس از بيدار شدن از خواب صورت خود را با آب سرد بشوييد. اين كار علاوه بر شادابي شما، منافذ صورت‌تان را بسته و پوست‌تان را روشن‌تر مي‌كند.

ـ براي حفظ نرمي و لطافت پوست اطراف چشم و كاهش هاله‌هاي كبود‌رنگ، از مرطوب‌كننده‌ها استفاده كنيد.

ـ براي كاهش تورم زير چشم‌ها مي‌توانيد از قالب‌هاي كوچك يخ استفاده كنيد و براي كاهش كبودي اطراف چشم‌ها مي‌توانيد جعفري را در قطعات كوچك منجمد كرده و سپس به جاي استفاده از كرم، روي پوست ناحيه اطراف چشم قرار دهيد.

ـ استفاده از خيار و سيب‌زميني. حلقه‌هايي از خيار و سيب زميني را آماده كنيد. چشم‌ها را بسته و به مدت 15 تا 20 دقيق روي پلك‌ها قرار داده و سپس با آب ولرم بشوييد. همچنين مي‌توانيد خيار را رنده كنيد و آب آن را بگيريد و با آبليمو مخلوط كرده و به مدت 10 تا 15 دقيقه به اطراف چشم‌ها بماليد و بگذاريد بماند. در روش ديگر، پارچه‌اي را به عصاره مخلوط آب خيار و سيب زميني آغشته كرده و به مدت 20 دقيقه روي چشم‌ها بگذاريد و سپس صورت را با آب سرد بشوييد.

ـ به مدت 2 هفته هر روز هنگام خواب، روغن بادام تلخ را در اطراف چشم‌ها بماليد و ماساژ دهيد.

ـ طب سنتي چين بر اين باور ا ست كه كبودي و پف زير چشم به دليل مشكلات كليوي است. بنابراين استفاده از غذاهاي تنظيم‌كننده فعاليت كليه‌ها مي‌تواند به كاهش اين مشكل كمك كند.

بيشتر درمان‌هايي كه به آن اشاره كرديم، درمان‌هاي ساده و در دسترسي بود كه در موارد خفيف كبودي و پف اطراف چشم‌ها مي‌تواند موثر باشد. ولي در خصوص مشكلاتي كه ناشي از بيماري‌هاي جدي‌تر باشد، اين درمان‌ها تنها راهكارهاي موقتي بوده و براي درمان‌هاي طولاني‌مدت و اثربخش‌تر بايد حتما به پزشك مراجعه كرده و تحت نظر او از داروهاي مناسب استفاده كنيد.

منبع


تفرجگاه بازدید : 7 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

سرما درمانی

استفاده از كيسه يخ در كاستن دردهاي عضلاني و ضرب ديدگي‌ها از قديم الايام رايج بوده است و مردم بدون اين‌كه بدانند از كرايوتراپي در كاهش درد بهره مي‌بردند اما از علت اين‌كه چرا كيسه يخ دردهاي عضلاني را كاهش مي‌دهد، شايد فقط تعداد اندكي از افراد آگاهند.

درماني از نوع سرما

كرايوتراپي يا همان سرمادرماني به معناي پايين آوردن دماي  قسمتي از بدن به صورت موضعي است. كرايوتراپي از طريق كيسه‌‌هاي يخ، حمام‌هاي آب سرد، اسپرهاي خنك‌كننده و دستگاه‌هاي هدايت نيتروژن صورت مي‌گيرد.
استفاده از سرما در درمان به دوره سقراط برمي‌گردد. سقراط از اين روش براي  جلوگيري از خونريزي استفاده مي‌كرد. در طب قديمي ايران نيز ابن سينا از سرما در درمان استفاده مي‌كرد.

سرما درمانی

كيسه‌هاي يخ درمانگر

سرمادرماني اثرات متفاوتي بر بدن دارد، اما آنچه به صورت طبيعي رخ مي‌دهد، اين است كه سرما موجب تنگي مويرگ‌ها مي‌شود و اين مساله منجر به كمترشدن سوخت و ساز و انتشار عوامل التهابي مانند هيستامين مي‌گردد از اين اثر فيزيولوژيك سرما در آسيب‌ديدگي‌هاي عضلاني استفاده مي‌شود كه سرما به وسيله كيسه‌هاي يخ به بافت عضلاني منتقل گرديده و ميزان تراوش و ورم در قسمت آسيب‌ديده كاهش مي‌يابد، همچنين در انقباضات عضلاني نيز قابل استفاده است. بايد از سرما درماني در آسيب‌هاي عضلاني و رگ به رگ شدن‌ها حداكثر تا 24 ساعت پس از آسيب ديدن استفاده كرد و حداقل 20 دقيقه بايد كيسه يخ را روي محل آسيب قرار داد.

سرمادرماني در كنار جراحي

از سرطان‌هاي شايع در ميان مردان، سرطان پروستات است كه خود را با علائمي چون عدم توانايي در ادرار كردن، درد هنگام ادرار كردن، بي‌اختياري ادرار و سوزش نشان مي‌دهد و بسرعت به درجه‌هاي بالا مي‌رسد. امروزه علاوه بر درمان‌هاي جراحي، شيمي‌درماني و راديوتراپي از سرمادرماني نيز در درمان اين سرطان استفاده مي‌شود. در اين روش شكاف كوچكي بين مقعد و كيسه‌هاي حاوي بيضه ايجاد و نيتروژن مايع را به اين قسمت هدايت مي‌كنند. اين نيتروژن منجر به انجماد و از بين رفتن سلول‌هاي سرطاني مي‌شود. همچنين سرمادرماني در درمان زگيل‌ها نيز موثر است. زگيل‌ها ضايعاتي برآمده از پوست هستند كه مسطح يا پايه‌دارند و سرمادرماني در موارد زگيل كم يا متوسط توصيه مي‌شود.

سرمادرماني روشي موثر

جنبه ديگر استفاده از سرمادرماني در عفونت گردن رحم است. اين مشكل، يك بيماري عفوني است كه مي‌تواند منشا باكتريايي يا ويروسي داشته باشد و خود را با كمردرد، خونريزي، ترشحات زياد و احساس ناراحتي هنگام دفع ادرار نشان مي‌دهد. اين بيماري در مراحل اوليه با دارو درمان مي‌شود، اما در مراحل بالاتر از سوزاندن الكتريكي و جراحي استفاده مي‌شود.

سرمادرماني در اين بيماري نيز كاربرد دارد و با استفاده از نيتروژن مايع بافت‌هاي غيرطبيعي را منجمد كرده و از طريق سرمادرماني بافت‌هاي غيرطبيعي را از بين مي‌برند.

منبع


تفرجگاه بازدید : 5 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

فروش ویگرکس پلاس درمانگر مشکلات نعوظ و جنسی آقایان

قرص ویگرکس پلاس اصل

1910 قيمت: 1,200,000 ریال روش پرداخت وجه: پرداخت درب منزل و یا واریز به حساب فروشنده

 

ویگرگس پلاس یک مکمل گیاهی کاملاً طبیعی میباشد که جهت افزایش سایز ( طولی و قطری ) و حجم کلی آلت تناسلی مردانه در کنار افزایش ضریب سلامتی جن..سی ، قدرت و سختی نعوظ ، افزایش زمان نزدیکی و جلوگیری از انزال زود هنگام و ... مورد استفاده قرار میگیرد. در این مکمل از گیاهان متنوعی از فرهنگ ها و تمدن های شهیر سراسر جهان برای افزودن به حجم بافت های تهییج پذیر ، اسفنجی و خون پذیر آلت تناسلی (Erectile Tissues) بهره گرفته شده است.

مکمل جن..سی VigRXplus دارای مواد غنی شده محرک جن..سی گیاهی میباشد که برگرفته از فرهنگ ها و تمدن های کهن چین ، اروپا و آمریکای جنوبی برای بزرگ و قطور کردن آلت تناسلی ، تحریک فعالیت های جن..سی ، نگهداری حالت نعوظ آلت تناسلی در هنگام نزدیکی و افزایش تعداد و تولید اس.پرم های ترشحی در بیضه ها بوده که سال های متمادی از آنها بهره گرفته میشده است. این مکمل اتساع عروقی (Vasodilation) نسوج پیرامونی آلت تناسلی را افزایش داده و از این طریق موجب بهبود و درمان مشکلات شریانی نظیر شق پذیری

تناسلی (Arterial Erectile Dysfunction) میگردد. از سوی دیگر بدون آنکه هیچگونه تاثیری در فشار خون سیستماتیک بدن داشته باشد ، شدت جریان خون را در سرخ رگ ها و سیاه رگ های مستقر در آلت تناسلی با تاثیر مستقیم بر سلول های اپیتلیال داخل عروقی (Epithelial Cells) بهبود می بخشد.

 

 
محصول قرص ویگرکس پلاس اصل
قیمت 1,200,000 ریال
بازديد 5,753
فروشنده satcoiran
گروه پزشکی و بهداشتی
 
 
 
 
قرص ویگرکس پلاس اصل
 
قرص ویگرکس پلاس اصل
 
 
 

 

برخی از امکانات و قابلیتها:

 

  • این مکمل از ترکیبات صد درصد گیاهی تشکیل شده
  • عاری از هرگونه مواد مصنوعی و شیمیایی میباشد
  • مکمل VigRXplus دارای گواهینامه ها و تاییدیه های متعددی در سطوح کشوری و بین الملل
  • بروز هرگونه عارضه جانبی نظیر سرطان زائی
  • نگهداری حالت نعوظ آلت تناسلی در هنگام نزدیکی


ارسال شده در تاریخ : شنبه 21 بهمن 1391 - 8:53 توسط : مسپاسو
تفرجگاه بازدید : 5 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

بيماري‌هاي فصل‌گرما

طبق بررسي‌ها، تغييرات آب و هوا مي‌تواند بزرگ‌ترين تهديد براي سلامت جهاني در قرن بيست و يكم باشد؛ به طوري كه با گرم شدن هوا، هر ساله حدود 15 هزار مرگ و مير و 5 ميليون مورد بيماري در جهان اتفاق مي‌افتد. سازمان بهداشت جهاني برآورد مي‌كند يك‌چهارم از بيماري‌هاي دنيا، از آلودگي هوا، آب، خاك و غذا سرچشمه مي‌گيرد كه بالارفتن دماي هوا بويژه در تابستان، نقش مهمي در شيوع اين بيماري‌ها دارد كه يا مستقيما ناشي از امواج گرمايي هستند يا به طور غيرمستقيم از طريق غذاها و آب‌هاي آلوده و حشرات منتشر مي‌شوند.

عوارض ناشي از امواج گرمايي

افزايش دماي محيط مي‌تواند خطرناك باشد. بالارفتن درجه حرات بدن مي‌تواند به مغز و ساير ارگان‌هاي حياتي آسيب برساند. گروه‌هاي خاص جمعيتي مانند افرادي كه مشكلات خاص ريوي و آسم دارند يا سالمندان و كودكان در برابر افزايش گرما آسيب‌پذيرتر هستند. در اين ميان عواملي مانند چاقي، تب، از دست‌رفتن آب بدن، بيماري‌هاي قلبي و گردش خون ضعيف نيز باعث تشديد عوارض ناشي از گرما مي‌شوند. قرارگرفتن در برابر نور آفتاب به مدت طولاني باعث قرمزي، دردناك شدن و گرماي غيرطبيعي پوست يا آفتاب‌سوختگي مي‌شود كه به پوست آسيب رسانده و منجر به بيماري‌هاي خطرناكي مي‌شود. گرمازدگي نيز زماني اتفاق مي‌افتد كه بدن نمي‌تواند دماي خود را كنترل كند، در مراحل اوليه بدن آب و سديم زيادي را با عرق‌كردن از دست مي‌دهد و چنانچه وضعيت ادامه پيدا كند، درجه حرارت بدن سريعا افزايش مي‌يابد، بدن نمي‌تواند عرق كند و قادر به سرد كردن خود نيست و علائم هشداردهنده‌اي مانند پوست قرمز و داغ، سردرد، تهوع، سرگيجه، ضعف و گرفتگي عضلات، نبض تند و احتمال بيهوش‌شدن وجود دارد. گرمازدگي شديد مي‌تواند در صورت درمان‌نشدن فوري، باعث مرگ شود.

از سوي ديگر، نور خورشيد و دماي بالا با افزايش غلظت ازن لايه سطحي و آلوده‌كننده‌هايي مانند اكسيد نيتروژن و تركيبات ارگانيك مي‌توانند به بافت ريه، بخصوص در بيماران مبتلا به آسم و ساير بيماري‌هاي ريوي آسيب برساند.

پيشگيري از آفتاب سوختگي و گرمازدگي

با عرق‌كردن، آب بدن به همراه سديم و مواد معدني مورد نياز از بدن دفع مي‌شود، بنابراين نوشيدن بيشتر آب و مايعات ديگر در هواي گرم ضروري است.

سعي كنيد فعاليت‌هاي بيرون از خانه را در گرم‌ترين ساعات روز يا بعد از ظهر به حداقل برسانيد و آنها را براي قبل از ظهر يا شب بگذاريد و هنگامي كه بيرون هستيد، در مكان‌هاي سرپوشيده خنك و حتي‌الامكان داراي تهويه مطبوع يا نواحي سايه‌دار قرار بگيريد.

بهتر است لباس‌هاي سبك و روشن بپوشيد و براي خنك نگهداشتن سر، از كلاه‌هاي پهن لبه‌دار استفاده كنيد و اگر مستقيما در زيرنور آفتاب قرار داريد، از كرم‌هاي‌ ضدآفتاب با SPF 30 به بالا استفاده و هر 2 ساعت آن را تجديد كنيد.

در صورت گرمازدگي، دوش آب سرد مي‌تواند مفيد واقع شود.

بيماري‌هاي گوارشي شايع در فصل گرما

بيماري منتقل‌شونده از طريق آب و مواد غذايي (مسموميت‌هاي غذايي)‌ به 2 دليل در تابستان افزايش مي‌يابند. نخست به دلايل طبيعي، به طوري كه باكتري‌هاي موجود در خاك، هوا، آب و بدن افراد، در هواي گرم (از 90 تا 110 درجه فارنهايت)‌ سريع‌تر شد مي‌كنند. چراكه باكتري‌ها براي رشد، نياز به رطوبت دارند و هواي تابستان اغلب گرم و مرطوب است. علت ديگر افزايش بيماري در اين فصل، اين است كه فعاليت‌هاي بيرون از خانه به دليل مسافرت‌ها و گردش‌ها افزايش مي‌يابد.

همچنين از طرفي ديگر كنترل سلامت غذا در بيرون از خانه براي پخت و نگهداري غذاهايي مانند كباب كه در پيك‌نيك‌ها تهيه مي‌شود، وجود ندارد و امكانات شستشو معمولا در دسترس نيست. پاتوژن‌هاي (ميكروب‌هاي بيماريزا)‌ ناشي از آب و غذا مي‌توانند از طريق آب آشاميدني (كه با‌ آلودگي مدفوعي همراه باشد)‌، غذاهاي دريايي (به دليل خطرات ميكروبي طبيعي، سموم يا آب‌هاي فاضلابي)‌ يا محصولات سبزي و صيفي به انسان منتقل مي‌شوند. اين عوامل ميكروبي از طريق باران و هرزآب‌ها انتقال يافته و باقي مي‌مانند و با اضافه شدن فاكتورهايي مانند درجه حرارت، رشد مي‌كنند. عوامل بيماريزاي منتقل‌شونده از طريق آب مي‌توانند بيماري‌هايي مانند هپاتيت، وبا، گاسترو آنتريت (التهاب معده‌اي ـ روده‌اي)‌، اسهال، بيماري‌هاي انگلي، زخم معده و حتي سرطان (ناشي از باكتري هليكوباكتر)‌ را افزايش دهند. بيش از 100 نوع باكتري، ويروس و پروتوزآ (موجودات تك‌ياخته‌اي)‌ در آب‌هاي آلوده يافت شده است.

علل به وجود آورنده گاستروآنتريت كه در تابستان شايع است، نفوذ باكتري‌هايي مانند سالمونلا، شيگلا، اشريشياكلي، استافيلوكوك، كلستريديوم، ويبريوكلرا (عامل بيماري وبا) و نيز انگل‌هايي مانند ژيارديا به روده كوچك، از راه غذاست و علائم آن شامل تهوع، استفراغ، تب، درد شكمي، بي‌اشتهايي، اسهال ساده يا اسهال خوني است.

همچنين در كودكاني كه از شير خشك استفاده مي‌كنند، باكتري‌ها مي‌توانند از شيشه شير آلوده سرايت كنند. سالانه حدود 2 ميليون كودك،‌ به دليل گاستروآنتريت حاد، جان خود را از دست مي‌دهند. تمامي ميكروارگانيسم‌ها اعم از باكتري‌ها، انگل‌ها و ويروس‌ها كمي در علائم متفاوت هستند، اما همه آنها به اسهال منجر مي‌شوند. سوءهاضمه نيز يك مشكل شايع است كه در سراسر سال، هنگامي كه غذاي زياد يا ناسالم مي‌خوريد، اتفاق مي‌افتد، اما در تابستان حادتر شده و غذا به سادگي هضم نمي‌شود.

نوشيدن آب‌هاي مشكوك مانند آب چشمه‌ها يا چاه‌ها مي‌تواند باعث آلودگي به ژيارديا و اسهال شود. همچنين آب‌هاي شور كه در تابستان براي شناكردن مورد استفاده قرار مي‌گيرند، در صورت آلوده بودن مي‌توانند باعث ابتلا به عفونت‌هاي چشم، گوش، بيني، پوست و بيماري‌هاي تنفسي و گوارشي شوند.

حيوانات نيز مي‌توانند عامل انتقال بسياري از بيماري‌ها در انسان شوند. شير غيرپاستوريزه مي‌تواند حاوي پاتوژن‌هايي مانند سالمونلا، كمپيلوباكتر، كوسيلابرنتي‌ عامل تب كيو و بروسلا عامل تب مالت باشد. در گوشت‌ها نيز به دليل پروتئين و رطوبت بالا، ‌افزايش تعداد پاتوژن‌هايي مانند ليستريا مي‌تواند باعث بيماري شود. سبزيجات و ميوه‌جات آلوده نيز مي‌توانند ميكروارگانيسم‌هايي مانند اشريشياكلي، سالمونلا، كلستريديوم و بوتولينوم را منتقل كنند.

علائم مسموميت‌هاي غذايي كه با مصرف غذاهاي خوب پخته‌نشده يا مواد غذايي كه به طور مناسب نگهداري نشده‌اند، اتفاق مي‌افتد و به طور معمول از 2 تا 72 ساعت پس از مصرف بروز مي‌كنند. شناسايي عامل عفونت‌زا با انجام تشخيص صحيح، براي درمان موثر ضروري است.

پيشگيري از بيماري‌هاي منتقل‌شونده از طريق آب و موادغذايي: شستشوي دست‌ها قبل از غذاخوردن و پس از استفاده از دستشويي يا تعويض پوشك بچه و دست‌زدن به حيوانات اهلي، ضروري است. همچنين براي جلوگيري از احتمال آلودگي بايد موادغذايي از محل‌هاي معتبر تهيه شود و در عين حال از خريد ميوه‌ها و سبزيجات بسيار كثيف كه احتمال آلودگي در آنها بيشتر است جدا خودداري شود. جداكردن برگ‌هاي خارجي سبزيجات برگ سبز مانند كاهو و كلم بخصوص برگ‌هايي كه روي زمين قرار داشته‌اند، ضدعفوني‌كردن ميوه‌هايي مانند خربزه و هندوانه قبل از برش‌زدن و نيز ساير ميوه‌ها و سبزيجات با مايعات ظرفشويي يا ضدعفوني‌كننده هم اكيدا توصيه مي‌شود. همچنين شستشو و ضدعفوني تمامي وسايل آماده‌سازي ميوه و سبزي و ممانعت از آلوده شدن مجدد اين مواد غذايي قبل از مصرف و نيز ممانعت از تماس مواد غذايي خام با پخته مانند انواع گوشت و شستشوي گوشت يا مرغ خام پيش از استفاده براي غذاهاي پخته لازم است. محافظت گوشت‌ها ا‌ز آلودگي در طي آماده‌سازي، گريل‌كردن يا پخت و سرو غذا كه علت اصلي بيماري‌هاي منتقل‌شونده از راه غذاست و نيز استفاده از درجه حرارت لازم براي پخت (74 ـ 71 درجه سانتي‌گراد يا 165 ـ 160 درجه فارنهايت) و انتقال موادغذايي پخته‌شده بويژه غذاهاي حاوي گوشت چرخ‌كرده، تخم‌مرغ و سس مايونز به يخچال حداكثر 2 ساعت پس از ماندن در دماي اتاق و حرارت دادن مجدد غذاهاي گرمي كه مدتي در بيرون از يخچال مانده‌اند نيز بايد مد نظر قرار داده شود. همچنين مي‌بايست از خوردن كنسروها يا باقيمانده غذاها كه داراي بوي ماندگي و طعم تند و نامطبوع هستند و نيز مصرف سالاد و سبزيجات خام در اماكن عمومي بويژه در غذاخوري‌‌هاي بين راه اجتناب شود، گفتني است كه گاستروآنتريت ويروسي، يك بيماري بسيار واگيردار است، بنابراين اجتناب از محل‌هاي پرازدحام مانند بازارها يا مراكز خريد براي افرادي كه مقاومت بدنشان كم است، مي‌تواند به پيشگيري از ابتلا به بيماري كمك كند.

پيشگيري و درمان بيماري‌هاي عفوني

گاستروآنتريت مي‌‌تواند با ايمن‌سازي پيشگيري شود. سازمان غذا و داروي آمريكا (FDA)‌ براي جلوگيري از گاستروآنتريت ويروسي، واكسن مربوطه را براي نوزادان از سن 6 هفتگي تا 32 هفتگي توصيه كرده است. همچنين انواع مختلفي از واكسن‌هاي سالمونلا و ويبريوكلرا مي‌توانند براي افرادي كه قصد مسافرت به مناطق پرخطر را دارند، مورد استفاده قرار گيرند. در ضمن برخي از پروبيوتيك‌ها نيز براي جلوگيري و درمان انواع مختلف گاستروآنتريت مفيد شناخته شده‌اند به طوري كه هم طول بيماري و هم تكرر دفع را كاهش مي‌دهند. محصولات تخميري مانند مالت نيز طول دوره بيماري را كم مي‌كنند. درمان اوليه گاستروآنتريت هم براي كودكان و هم بزرگسالان با جبران آب و الكتروليت‌هاي از دست‌رفته بر اثر اسهال، به صورت تزريق وريدي (سرم قندي يا نمكي)‌ يا خوراكي (ORS)‌ است، نوشيدني‌هاي شيرين مانند نوشابه‌ها و آبميوه‌ها براي گاستروآنتريت در كودكان زير 5 سال توصيه نمي‌شوند، چون ممكن است اسهال را تشديد كنند. براي درمان اسهال ميكروبي يا انگلي، از آنتي‌بيوتيك‌ها استفاده مي‌شود، ولي ويروس‌ها به آنتي‌بيوتيك پاسخ نمي‌دهند و به طور طبيعي كودكان معمولا پس از چند روز بهبود پيدا مي‌كنند. از لحاظ تغذيه‌اي نيز توصيه مي‌شود شيردادن به نوزادان ادامه پيدا كند و شير خشك نيز بلافاصله پس از دريافت آب و الكتروليت‌ها، به نوزاد داده شود. همچنين كودكاني كه غذاي نيمه‌جامد و جامد دريافت مي‌كنند نيز بايد رژيم معمولي‌شان در طول دوره اسهال ادامه يابد. رژيم موز، برنج، سيب، نان تست و چاي به مدت طولاني توصيه نمي‌شود، زيرا داراي مواد مغذي ناكافي است. سازمان بهداشت جهاني توصيه مي‌كند كه كودكان و نوزادان پس از بيماري گاستروآنتريت، يك مكمل غذايي حاوي روي را به مدت 2 هفته دريافت كنند.

منبع


تفرجگاه بازدید : 1 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

تربیت جنسی کودکان دبستانی (1)

ویژگی های کلی دوره ابتدایی

این دوره که از حدود 7 تا 12 سالگی ادامه می‌یابد، شخصیت کودک سازمان یافته‌تر می‌شود و کودک به صورت فردی مستقل در می‌آید. تغییرات شگرف و رشد سریعی از نظر جسمانی، ذهنی و اجتماعی در او به وجود می‌آید. از مهم‌ترین تحولات زندگی او در این دوره، وسعت محیط اجتماعی اوست. ارتباط کودک با گروه همسالان و بزرگسالانی غیر از والدین و محیط دبستان به عنوان دومین نهاد مهم زندگی کودک پس از خانواده، در مجموع فرصت‌هایی مناسب برای رشد فردی و اجتماعی کودک در ابعاد مختلف فراهم می‌سازند.

بسیاری از روانشناسان سن 7- 12 را سن نهفتگی یا اختفاء جنسی معرفی کرده‌اند و برنامه تربیت جنسی هم باید با این نهفتگی هماهنگ باشد و نباید اطلاعات به گونه‌ای باشد که باعث بیداری زودرس جنسی گردد و باعث شعله‌ور شدن آتش زیر خاکستر شود. با این حال نباید این تصور ایجاد شود که کودکان قدرت فهم و درک مطالب جنسی را ندارند. کودک با توجه به ویژگی‌های عقلی و اینکه به سطح نسبتاً مطلوبی از ادراک و قدرت تمیز زشت و زیبا رسیده است، قدرت فهم اینکه چرا باید برای ورود به اتاق خصوصی والدین اجازه بگیرد و چرا باید بستر خواب او از دیگران جدا باشد، را درک می‌کند.


 نقش والدین

با توجه به اینکه کنجکاوی کودک در این مرحله شدید و جهت دار است لذا مراقبت‌هایی که والدین در رابطه با خود و در رابطه با فرزندان دارند، همانند دوره پیش از دبستان باید با شدت بیشتری صوت گیرد؛ ضمن این که میل شدید کودکان دبستانی به تقلید از بزرگترها باعث می‌شود که با سادگی مخصوص خودشان، رفتار آن ها را قبول و کپی کنند، مثلاً، کودکان همراه با والدین‌شان ورزش می کنند، شطرنج بازی می‌کنند، کتاب می‌خوانند، نقاشی می‌کشند یا به موضوعات ادبی تمایل نشان می‌دهند و یا ناسزا یاد می‌گیرند.
بنابراین لازم است والدین برای رشد و سلامت روانی و جنسی کودک خود، مراقبت‌هایی در رفتار خود داشته باشند که مهم ترین آن ها بدین قرارند:

1- در آرایش

2- در پوشش

 3- در خواب و استراحت

4- در میان دوستان

 

همچنین مراقبت هایی که والدین در ارتباط با فرزندان باید داشته باشند بدین شرح است:

1- مراقبت در پوشش

2- تفکیک بستر

3- در معاشرت‌ها (دختر و پسر، افراد بالغ با غیر بالغ)

4- ایجاد عادت‌های مناسب در خواب و استراحت، ورود به اطاق والدین، مشغول داری فکر و دست، نظافت خود و.  . .

5- در بازی‌ها

6- در شنیدنی‌ها و دیدنی‌ها

والدین باید بدانند محیط زندگی کودک با محرک‌های فراوان و گوناگون می‌تواند رشد جنسی را تسریع کند یا بر عکس به تعویق اندازد. به همین دلیل لازم است والدین رفتار و کردار خود را در حضور کودکان دقیقاً کنترل کنند و به موقع آن‌ها را راهنمایی کنند.

 نقش مدرسه

 شکی نیست که مدرسه در رابطه با تربیت به ویژه تربیت جنسی نقش مکمل دارد. مسئولیت اصلی تربیت جنسی کودک و نوجوان به عهده پدر و مادر است. در صورت نبود مادر در محیط خانواده (به دلیل طلاق، مرگ و یا بیماری طولانی و بستری شدن در بیمارستان)، لازم است آموزش مسائل مربوط به بلوغ دختران، توسط زنان دیگر خانواده نظیر عمه، مادر بزرگ و خاله صورت گیرد و در صورت نبود پدر در محیط خانواده، پدر بزرگ، عمو و دایی می‌توانند این مسئولیت را به عهده گیرند؛ در غیر این صورت ترجیح دارد این گونه مسائل به وسیله یکی از مربیان مدرسه به دانش آموزان آموزش داده شود.

نکته‌ای که معلمان و والدین باید در این سنین توجه داشته باشند این است که دختران از نظر جنسی نسبت به پسران آسیب پذ‌یرتر هستند. زیرا از لحاظ جسمی ‌از پسران ضعیف‌ترند و دیگر اینکه سن بلوغ در آن‌ها کمتر از سن بلوغ در پسران است. دختران معمولاً در سن بلوغ از آگاهی و تعلیمات جنسی لازم برخوردار نیستند، لذا به سهولت در دام انحراف جنسی می‌افتند. بنابراین ضروری است والدین و مربیان در این زمینه مراقبت‌های کافی داشته باشند و در زمینه آماده‌سازی دختران برای ورود به دوران بلوغ مؤثر باشند.


تفرجگاه بازدید : 10 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

اسرار مربوط به روابط جنسی خانمها

آیا می دانید چه روزهایی خوب است برای:  پوستتان ، خلاقیتتان ، اُرگاسمتان


نوسانات ماهانه ی هورمون ها می تواند باعث افسردگی و یا خوشحالی، خستگی یا پر انرژی بودن، بی علاقگی به سکس و یا  شهوتی شدن شما شود. اما اگر شما بتوانید این تغییرات را پیش بینی کنید، می توانید از لحظاه های خوبتان بهترین استفاده را برده و این زمان را طولانی تر کنید. در اینجا چرخه ی خصوصیات شما را از روز 1 تا 28 بررسی کرده و راهبردها و متدهایی برای کنترل و تنظیم رفتارهایتان به شما معرفی می کنیم.  

روز  1  تا  7 :

هفته ی بدی است برای بدنتان
دوران قاعدگیتان روز اول شروع شده است و به همراه خود حالات بدی مثل اسهال نیز می آورد (به خاطر بالا رفتن میزان پروستاگلاندین، ماده ی شیمیایی که باعث تحریک روده می شود این حالت ایجاد می شود). افرادی که مبتلا به آسم یا میگرن هستند، بیماریشان در این دوره تشدید می شود.  

هفته ی خوبی است برای مغزتان
همینطور که به روز ششم نزدیک می شوید، وارد یک مرحله ی فولیکولی می شوید. این زمان دوران آرامی است که تخمک ها رشد کرده و آماده می شوند که از تخمدان بیرون بیایند. برای کارهایی که نیاز به خلاقیت و ابتکار دارد، دورانی فوق العاده است.

رابطه ی جنسی در این دوره
میزان کم استروژن باعث می شود که دیرتر تحریک شوید، به همین خاطر باید از شریک جنسیتان بخواهید که کمی بیشتر فعالیت کند.

روز  8  تا  14:

هفته ی خوبی است برای بچه سازی
همینطور که بدنتان خود را برای تخمک گذاری در روز 14 آماده می کند، میزن استروژن کم کم افزایش می یابد. علائمی که به شما کمک می کند تا بفهمید تخمک گذاری انجام شده است یا خیر و قدرت باروری دارید شامل موارد زیر است:  تغییر رنگ مایع تخلیه شده از مهبل از زرد-سفید گرفته تا اینکه کاملاً شفاف می شود. در بعضی زن ها خونریزی و دل درد هم اتفاق می افتد.

هفته ی خوبی است برای خُلقتان
استروژن در ابتدا به صورت یکنواختی افزایش می یابد، اما بعد این افزایش سرعت میگیرد. روز 14 (تخمک گذاری) شما دیگر احساس تعادل می کنید. حال و حوصله پیدا می کنید و اعصابتان راحت است. 

رابطه ی جنسی در این دوره
رابطه ی جنسی در این دوره بسیار پرلذت خواهد بود و اُرگاسم بهتری خواهید داشت. شریکتان نیز همراه شما در این دوران لذت زیادی خواهد برد.

روز 15  تا  21:

هفته ی بدی است برای پوستتان
پوشش رحم دوباره در حال ساخته شدن است و ممکن است در این دوره جوش و لک روی پوستتان مشاهده کنید. در چنین وضعیتی می توانید با یک متخصص پوست مشورت کنید. احتمالاً متخصص مربوطه برایتان آنتی بیوتیک برای مصرف یک هفته تجویز خواهد کرد.

هفته ی خوبی است برای اعتماد به نفستان
به اواسط هفته که می رسید، میزان پروژسترون رو به افزایش می رود که یک خوشحالی و خوشبینی ناگهانی به شما می دهد. در قرعه کشی ها شرکت کنید، یا ترفیع رتبه ای که خیلی وقت بود می خواستید را با رئیستان در میان بگذارید. تا میتوانید از این دوران لذت ببرید.  


روز 22  تا  28:

هفته ی بدی است برای PMS (علائم قبل از قاعدگی)
میزان پروژسترون به بالاترین حد خود رسیده و نشانه ای است برای اینکه شما به دوره قبل از قاعدگی وارد شده اید. البته ممکن است هیچگونه علائمی (همه ی علائم، از درد سینه گرفته تا سردرد) نداشته باشید و یا فقط بعضی از آنها را در خود مشاهده کنید. به خاطر ترشح میزان کمی هورمون مردانه ی تستوسترون در این دوره، ممکن است با علائمی مثل زیاد شدن موی صورت یا تند شدن عرق بدن مواجه شوید.

هفته ی بدی است برای روحیه تان
ممکن است در این دوران احساس افسردگی کنید. اشتهایتان نیز بسیار بالا خواهد رفت و ممکن است برای رفع این گرفتگی و افسردگی زیادتر از معمول غذا بخورید. پس بهتر است از غذاهایی استفاده کنید که حال شما را هم بهتر کند مثل برگر بوقلمون یا سیب زمینی پخته که هر دو حاوی آمینو اسیدی هستند که باعث بالا بردن روحیه می شود. اگر احساس نفخ داشتید از غذاهای پر-پروتئین، کم کربوهیدرات و کم نمک استفاده کنید، هم حالت نفخ را از بین خواهد برد و هم به تقویت روحیه ی شما کمک می کند. نگران چاق شدن هم نباشید، به خاطر بالاتر بودن درجه حرارت بدن کالری بیشتری خواهید سوزاند.

علی سلطانی مجد


تفرجگاه بازدید : 9 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

قرص ویگرکس پلاس, کپسول ویگاریکس, افزایش سایز, درمان زود انزالی

قرص ویگرکس پلاس اصل

1910 قيمت: 1,200,000 ریال روش پرداخت وجه: پرداخت درب منزل و یا واریز به حساب فروشنده

 

ویگرگس پلاس یک مکمل گیاهی کاملاً طبیعی میباشد که جهت افزایش سایز ( طولی و قطری ) و حجم کلی آلت تناسلی مردانه در کنار افزایش ضریب سلامتی جن..سی ، قدرت و سختی نعوظ ، افزایش زمان نزدیکی و جلوگیری از انزال زود هنگام و ... مورد استفاده قرار میگیرد. در این مکمل از گیاهان متنوعی از فرهنگ ها و تمدن های شهیر سراسر جهان برای افزودن به حجم بافت های تهییج پذیر ، اسفنجی و خون پذیر آلت تناسلی (Erectile Tissues) بهره گرفته شده است.

مکمل جن..سی VigRXplus دارای مواد غنی شده محرک جن..سی گیاهی میباشد که برگرفته از فرهنگ ها و تمدن های کهن چین ، اروپا و آمریکای جنوبی برای بزرگ و قطور کردن آلت تناسلی ، تحریک فعالیت های جن..سی ، نگهداری حالت نعوظ آلت تناسلی در هنگام نزدیکی و افزایش تعداد و تولید اس.پرم های ترشحی در بیضه ها بوده که سال های متمادی از آنها بهره گرفته میشده است. این مکمل اتساع عروقی (Vasodilation) نسوج پیرامونی آلت تناسلی را افزایش داده و از این طریق موجب بهبود و درمان مشکلات شریانی نظیر شق پذیری

تناسلی (Arterial Erectile Dysfunction) میگردد. از سوی دیگر بدون آنکه هیچگونه تاثیری در فشار خون سیستماتیک بدن داشته باشد ، شدت جریان خون را در سرخ رگ ها و سیاه رگ های مستقر در آلت تناسلی با تاثیر مستقیم بر سلول های اپیتلیال داخل عروقی (Epithelial Cells) بهبود می بخشد.

 

 
محصول قرص ویگرکس پلاس اصل
قیمت 1,200,000 ریال
بازديد 5,753
فروشنده satcoiran
گروه پزشکی و بهداشتی
 
 
 
 
قرص ویگرکس پلاس اصل
 
قرص ویگرکس پلاس اصل
 
 
 

 

برخی از امکانات و قابلیتها:

 

  • این مکمل از ترکیبات صد درصد گیاهی تشکیل شده
  • عاری از هرگونه مواد مصنوعی و شیمیایی میباشد
  • مکمل VigRXplus دارای گواهینامه ها و تاییدیه های متعددی در سطوح کشوری و بین الملل
  • بروز هرگونه عارضه جانبی نظیر سرطان زائی
  • نگهداری حالت نعوظ آلت تناسلی در هنگام نزدیکی


ارسال شده در تاریخ : شنبه 21 بهمن 1391 - 9:00 توسط : مسپاسو

تعداد صفحات : 5

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 47
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 4
  • بازدید ماه : 4
  • بازدید سال : 11
  • بازدید کلی : 3,438