loading...
badbakhtyai
تفرجگاه بازدید : 4 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

كبودي دور‌چشم‌ها

اگرچه داشتن صورتي شاداب و بدون پف و چين و چروك براي همه خوشايند است، اما با غصه خوردن و مدام جلوي آينه رفتن و نگاه كردن به چشم‌هاي كبود و پف كرده‌تان نمي‌توانيد كاري از پيش ببريد. از سوي ديگر چشم‌ هم يكي از اعضايي است كه اولين علائم پيري در آن ديده مي‌شود. با بالا رفتن سن، پوست ناحيه اطراف چشم شروع به نازك شدن مي‌كند. دور آن چين و چروك ظاهر شده و در برخي افراد هم پف و سياهي ديده مي‌شود. اين عارضه در اصطلاح پزشكي به چشم راكوني شهرت دارد.  

اين كبودي‌ها از كجا پيدا مي‌شود؟

سياهي و كبودي دور چشم علل متفاوتي مي‌تواند داشته باشد، ولي عمده‌ترين دلايل بروز آن مي‌تواند موارد زير باشد:

ـ نازك شدن پوست اطراف چشم‌ها كه با بالا رفتن سن ايجاد مي‌شود، از دلايل كبودي دور چشم‌هاست كه باعث مي‌شود عروق خوني در آن ناحيه برجسته‌تر شده و بيشتر جلب توجه كند كه به‌صورت هاله‌هاي سياه و كبود بروز مي‌كنند.

ـ خستگي مفرط و كمبود خواب باعث رنگ‌پريدگي پوست و برجسته‌تر شدن عروق خوني زيرپوستي در ناحيه اطراف چشم‌ها مي‌شود.

ـ كمبود مواد مغذي و پرارزش و ويتامين‌ها در رژيم غذايي مي‌تواند منجر به رنگ پريدگي ناحيه اطراف چشم‌ها و ظاهري كبودرنگ شود. استفاده بيش از حد از مواد سرخ كرده، منجمد و كنسروي و نيز مواد كافئيني و كشيدن سيگار نيز در اين امر موثر است.

ـ داشتن يك زندگي پرمشغله و سرشار از استرس و گذراندن ساعات طولاني از وقت خود پشت رايانه، مي‌تواند منجر به ايجاد كيسه‌هاي پف‌آلود و كبود‌رنگ زير پوست شود.

ـ ارثي بودن آن، كه وجود اين كبودي در يكي از اعضاي خانواده، احتمال بروز آن را در ساير افراد بالا مي‌برد. پوست زير چشم بسيار نازك است. زماني كه خون از عروق خوني بزرگ نزديك سطح پوست عبور مي‌كند، مي‌تواند رنگ كبودي به آن ناحيه بدهد.

ـ قرار گرفتن در معرض نور خورشيد حتي در افرادي با پوست تيره بويژه در ماه‌هاي گرم تابستان بيشتر از حد طبيعي مي‌تواند باعث كبودي و سياهي پوست اطراف چشم شود. در واقع مواجهه با نور آفتاب، رنگ طبيعي پوست را بيشتر كرده و اين رنگ را به سطح پوست مي‌كشاند.

 

ـ حساسيت، آسم، اگزما و هر وضعيتي كه باعث خارش چشم‌ها شود، به خاطر ماليدن يا خاراندن چشم آن ناحيه مي‌تواند باعث تيره‌تر شدن پوست زير چشم شود. افرادي كه حساسيت‌هاي بهاره دارند بيشتر با اين مشكل دست به گريبان هستند.

ـ هر گونه داروي مصرفي كه باعث اتساع و گشاد‌شدن عروق خوني شود، مي‌تواند تيرگي اطراف چشم‌ها را به همراه داشته باشد. پوست ناحيه زير چشم به دليل ظرافت زياد، با هرگونه افزايش جريان خوني به صورت تيرگي و كبودي جلوه مي‌كند.

ـ پوست در دوران بارداري و قاعدگي رنگ‌پريده‌تر شده و باعث نمايان‌تر شدن عروق زير پوست مي‌گردد.

ـ شرايطي مانند بيماري‌هاي قلبي، تيروئيدي، كليوي و كبدي كه باعث تجمع مايعات مي‌شوند و نيز مصرف غذاهاي پرنمك مي‌تواند باعث كبودي اطراف چشم‌ها شود.

ـ كم خوني ناشي از آهن نيز مي‌تواند از جمله اين دلايل باشد.

ـ كم آبي بدن هم مي‌تواند باعث كبودي دور چشم شود.

مهم‌ترين دليلي كه مي‌توان براي بروز اين حالت اشاره كرد، گرفتگي بيني است. زماني كه بيني دچار احتقان و گرفتگي مي‌شود، عروقي كه آب چشم‌ها را به درون بيني تخليه مي‌كنند، متسع شده و تيره‌تر به نظر مي‌رسند.

ـ تورم پلك‌ها در طول خواب هم مي‌تواند باعث اين نوع كبودي شود. زماني كه دراز كشيده‌ايد، جاذبه زمين باعث تجمع مايعات در پلك‌هاي پاييني شده و ظاهري سايه مانند در زير چشم‌ها ايجاد مي‌كند.

چگونه از هاله‌هاي كبود و پف‌آلود خلاص شويم؟

در اغلب مواقع ،كبودي و پف زير چشم مشكل پزشكي به شمار نمي‌رود و با استفاده از محلول‌ها و برخي كرم‌ها مي‌توان آنها را پوشاند، ولي اگر به دنبال درمان‌هاي ديگر هستيد، بهتر است با يك متخصص پوست مشورت كنيد. پزشك با توجه به علت ايجادكننده اين هاله‌هاي كبود‌رنگ، كرم‌هاي تجويزي يا تركيبي از درمان‌ها را جهت كاهش يا از بين بردن اين هاله‌ها توصيه مي‌كند. در مواردي استفاده از ليزر درماني و حلال‌هاي شيميايي مي‌تواند مفيد باشد. گودرفتگي‌هاي زير چشم را مي‌توان با مواد پوشاننده تزريقي و پلك‌هاي پف‌آلود را مي‌توان با عمل جراحي درمان كرد. متعارف‌ترين درمان‌هايي كه مورد استفاده قرار مي‌گيرند شامل استراحت و نيز استفاده از داروهاي حساسيت‌زاست. ولي به‌طور كلي بيشتر سياهي‌ها و پف‌هاي اطراف چشم به اين دسته از درمان‌ها پاسخ مثبت مي‌دهند:

ـ داشتن يك رژيم غذايي مناسب، خوردن غذاهاي كامل، رژيم غذايي گياهي، نوشيدن آب به مقدار كافي و پرهيز از مصرف الكل، قهوه، چاي و نوشيدني‌هاي گازدار در جلوگيري از بروز پف و كبودي اطراف چشم موثر است.

مصرف ويتامين C به دليل تقويت ديواره عروق خوني بسيار مفيد است. از عمده‌ترين كمبودهاي ويتاميني مي‌توان به كمبود ويتامين‌هاي C، E ، B12 و K اشاره كرد كه همگي حاوي آنتي‌اكسيدان هستند و به كاهش كبودي دور چشم كمك مي‌كنند. در اين ميان كمبود ويتامين B12 (مرتبط با كم‌خوني) مي‌تواند باعث بروز اين حالت در چشم شود. براي جبران كمبود ويتامين‌ها، روزانه از ميوه و سبزيجات بويژه كلم، اسفناج و ساير سبزيجات برگ سبز مي‌توان استفاده كرد و در كنار آنها در صورت لزوم، مكمل‌هاي ويتاميني را روزانه مصرف كنيد و براي بهبود گردش خون مايعات زياد بنوشيد.

ـ از كمپرس آب سرد با پارچه خيس چند بار در روز و به مدت 5 دقيقه روي چشم‌ها استفاده كنيد. اين كار به انقباض عروق خوني و كاهش تيرگي اطراف چشم‌ها كمك كرده و تورم آن ناحيه را كم مي‌كند. اين كار را مي‌توانيد شب‌ها قبل از خواب انجام دهيد و پارچه خيس را تا صبح روي چشم‌هايتان قرار دهيد.

ـ براي جلوگيري از ايجاد تورم و پف زير چشم‌ها به دليل تجمع مايعات در پلك‌هاي پاييني، يك يا دو بالش زير سر بگذاريد تا سر كمي از بدن بالاتر قرار بگيرد.

ـ اگر چه كم‌خوابي معمولا باعث ايجاد كبودي اطراف چشم‌ها نمي‌شود، ولي ممكن است باعث رنگ پريدگي پوست و گودرفتگي چشم‌ها شده و سايه‌هاي سياه رنگ در زير چشم‌ها ايجاد كند. بنابراين به مقدار كافي بخوابيد.

ـ براي جلوگيري از قرار گرفتن در معرض نور خورشيد از عينك‌هاي آفتابي و كرم‌هاي ضدآفتاب استفاده كنيد.

ـ استفاده از محلول و اسپري شستشودهنده بيني مي‌تواند به كاهش احتقان و گرفتگي آن كمك كرده و مشكل ناشي از بروز كبودي اطراف چشم‌ها را كاهش دهد.

- مي‌توانيد براي كاهش هاله‌هاي سياه رنگ و جلوگيري از بروز آنها، از كرم‌هاي مختلفي استفاده كنيد كه در بازار وجود دارد بويژه كرم‌هاي حاوي ويتامين C، E و K كه در درمان اين مشكل موثرترند.

ـ در روش ديگر مي‌توانيد با حركتي ساده، روشي درماني را در قالب اعمال فشار روي چشم‌ها ايجاد كنيد. چشم‌ها را ببنديد و به آرامي انگشت خود را زير يك چشم فشار دهيد و از داخل به سمت خارج چشم حركت دهيد. اين كار را 10 تا 15 بار تكرار كنيد و سپس همين حركت را روي چشم ديگر هم انجام دهيد.

ـ براي كاهش تورم زير چشم‌ها، صبح‌ها پس از بيدار شدن از خواب صورت خود را با آب سرد بشوييد. اين كار علاوه بر شادابي شما، منافذ صورت‌تان را بسته و پوست‌تان را روشن‌تر مي‌كند.

ـ براي حفظ نرمي و لطافت پوست اطراف چشم و كاهش هاله‌هاي كبود‌رنگ، از مرطوب‌كننده‌ها استفاده كنيد.

ـ براي كاهش تورم زير چشم‌ها مي‌توانيد از قالب‌هاي كوچك يخ استفاده كنيد و براي كاهش كبودي اطراف چشم‌ها مي‌توانيد جعفري را در قطعات كوچك منجمد كرده و سپس به جاي استفاده از كرم، روي پوست ناحيه اطراف چشم قرار دهيد.

ـ استفاده از خيار و سيب‌زميني. حلقه‌هايي از خيار و سيب زميني را آماده كنيد. چشم‌ها را بسته و به مدت 15 تا 20 دقيق روي پلك‌ها قرار داده و سپس با آب ولرم بشوييد. همچنين مي‌توانيد خيار را رنده كنيد و آب آن را بگيريد و با آبليمو مخلوط كرده و به مدت 10 تا 15 دقيقه به اطراف چشم‌ها بماليد و بگذاريد بماند. در روش ديگر، پارچه‌اي را به عصاره مخلوط آب خيار و سيب زميني آغشته كرده و به مدت 20 دقيقه روي چشم‌ها بگذاريد و سپس صورت را با آب سرد بشوييد.

ـ به مدت 2 هفته هر روز هنگام خواب، روغن بادام تلخ را در اطراف چشم‌ها بماليد و ماساژ دهيد.

ـ طب سنتي چين بر اين باور ا ست كه كبودي و پف زير چشم به دليل مشكلات كليوي است. بنابراين استفاده از غذاهاي تنظيم‌كننده فعاليت كليه‌ها مي‌تواند به كاهش اين مشكل كمك كند.

بيشتر درمان‌هايي كه به آن اشاره كرديم، درمان‌هاي ساده و در دسترسي بود كه در موارد خفيف كبودي و پف اطراف چشم‌ها مي‌تواند موثر باشد. ولي در خصوص مشكلاتي كه ناشي از بيماري‌هاي جدي‌تر باشد، اين درمان‌ها تنها راهكارهاي موقتي بوده و براي درمان‌هاي طولاني‌مدت و اثربخش‌تر بايد حتما به پزشك مراجعه كرده و تحت نظر او از داروهاي مناسب استفاده كنيد.

منبع


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 47
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 7
  • بازدید سال : 14
  • بازدید کلی : 3,441